Bijna perfecte start

*wil2* 30 november 2019
Voordat Helen Fields haar eerste boek schreef was ze werkzaam als advocate in het strafrecht. Maar na de geboorte van haar tweede zoon stopte ze daar mee en ging scripts schrijven voor het media bedrijf dat ze samen met haar man runt. Na de geboorte van haar dochter realiseerde ze zich dat ze fulltime schrijfster wilde worden en al snel bleek dat haar passie bij misdaad boeken lag. Een onderwerp waar ze gezien haar werkervaring de nodige kennis over heeft opgedaan en wat blijkbaar een hoop inspiratie geeft, want ze heeft in korte tijd al aardig wat boeken geschreven. Ze woont zelf in Hampshire, maar ze is heel graag in Schotland en vindt het land perfect als achtergrond voor haar verhalen. En het geeft haar een excuus om weer naar Schotland af te reizen als ze iets moet onderzoeken voor haar boeken.

‘Perfecte resten’ is het eerste deel in de reeks met inspecteur Luc Callanach en zijn vrouwelijke collega Ava Turner en verscheen in 2017. Het is pas net in het Nederlands vertaald en daarom kunnen we hier een mooie inhaalslag maken als de rest ook vertaald wordt, want volgend voorjaar verschijnt alweer het zesde deel ‘Perfect kill’.

Zoals gezegd is ‘Perfecte resten’ het eerste deel en daarin maken we kennis met Inspecteur Luc Callanach die voorheen bij Interpol in Frankrijk werkte. Na een incident waarbij zijn positie onhoudbaar was geworden, wordt hij overgeplaatst naar Edinburgh. Dat levert de nodige bedenkingen op bij een aantal mensen die hem ervan verdenken daar vanwege vriendjespolitiek te zijn beland.
Al gelijk op zijn eerste dag wordt Luc met een stoffelijk overschot geconfronteerd dat van een verdwenen vrouw blijkt te zijn en waardoor de vermissing in een moordzaak verandert. Wanneer er dan nog een vrouw vermist wordt, legt dat een grote druk op Luc en zijn team, waarvan niet iedereen even bereidwillig meewerkt.
Gelukkig treedt zijn collega Ava Turner hem onbevooroordeeld tegemoet en al snel gebruiken ze elkaar als klankbord bij hun onderzoeken. Ava doet onderzoek naar pasgeboren baby’s die zijn achtergelaten in een park, maar zij heeft al net zo weinig aanknopingspunten als Luc heeft in zijn onderzoek.
Naarmate hun band groeit, krijgen we ook meer te horen over wat er is gebeurd in Frankrijk en waarom hij daar weg moest en door iedereen in de steek werd gelaten. Alleen lijkt alle moeite tevergeefs te zijn geweest als zijn kwelgeest ook hier blijkt op te duiken.

Die verhaallijnen zorgen al voor de nodige spanning, maar Helen Fields heeft er voor gekozen om ook vanuit het perspectief van de moordenaar te schrijven, waardoor het boek de nodige vaart blijft houden. Vanaf het begin weet je al wie de moordenaar is en maakt het kat-en-muisspel tussen hem en Luc dat je continue door wil lezen, dit boek is een echte ‘pageturner’. Het is misschien niet vernieuwend en verrassend, maar het is een boek dat garant staat voor een paar lekkere leesuren. De karakters van Luc en Ava worden goed uitgewerkt, al blijft er nog genoeg over om nieuwsgierig naar te zijn. Wat dat betreft heeft Helen Fields goed werk verricht om de lezer hongerig te maken naar meer boeken met deze hoofdrolspelers.

Meer recensies van *wil2*