Een lach en een traan.

Wilmak 26 december 2020
2020 is het jaar dat Heleen van Royen 20 jaar schrijfster is. Vele mensen kennen haar naam ook al schrijven ze deze vaak verkeerd. Haar boeken worden goed verkocht en toch heeft ze in Nederland nog nooit een prijs gewonnen. In België heeft ze een gouden ster op de boulevard van Oostende.
Regelmatig komt deze auteur in het nieuws door haar boeken maar ook deed ze mee aan jouw vrouw,mijn vrouw en dancing with te stars al was dat van korte duur.
Dit jubileum boek gaat over de verschillende kanten van Heleen. Niet alleen moeder, dochter en minnares, maar ook vriendin, schrijfster en vrouw.
Als ik de cover zie weet ik niet of ik dit boek opgepakt zou hebben. Toch ben ik blij dat ik dit boek mocht lezen om er een recensie over te schrijven.
De indeling bestaat uit de 6 personages hierboven beschreven. Deze zijn ondergebracht in korte hoofdstukken. Deze hoofdstukken lezen makkelijk en brengen regelmatig een lach en zelfs een traan op mijn gezicht.zo verteld Heleen onder andere over haar dementerende moeder en haar vader die zelfmoord heeft gepleegd toe zij nog maar 13 jaar was. In dit hoofdstuk vorl je de liefde voor haar moeder, ze maakt zelfs een documentaire over de dementie. Op haar vader is ze lang kwaad geweest maar ze brengt hem terug in haar leven als haar moeder overleden is en ze samen in een graf komen.
Zelf is ze moeder van dochter Olivia en zoon Sam. Regelmatig kregen ze de vraag , ben jij de dochter/zoon van....
Daarna werd er gegoogeld en kwamen er naaktfoto's tevoorschijn van de foto shoot in de playboy van vader Ton en moeder Heleen. Dit tot hilariteit van de klasgenoten. Dat viel uiteraard niet altijd mee.
Als minnares kan ze mooi vertellen over haar seksleven met haar vriend Bart. Zo hield ze een tijd een dagboek bij over de frequentie van hun seks en de bijzonderheden er om heen. Het resultaat was een nieuw boek, het sexdagboek. Maar ook schrijft ze eerlijk over de keer dat ze samen xtc hebben uitgeprobeerd.
Het laatste hoofdstuk gaat over vrienin zijn. Het is een lang stuk geworden over George Michael en zijn vriend Fadi. Zelf vond ik dit een heel mooi stuk over bezorgdheid en vriendschap voor Fadi. Het plan lag er om een boek te schrijven over George Michael helaas is dat er nog niet van gekomen.

Wie is Heleen van Royen.
Op 9 maart 1965 is ze geboren in Amsterdam.
Ze studeerde journalistiek.
Haar carrière begon in 2000 met het boek , De gelukkige huisvrouw. Daqrna volgden nog vele boeken van haar hand waaronder De ontsnapping en het Sexdagboek. Moeder, dochter, minnares is haar jubileum boek.
Met dank aan the House of Books die mij de kans gaven dit boek te recenseren.

Wilma Kuijntjes

Meer recensies van Wilmak