de prinses die haar kroontje kwijtraakte

Wilmak 31 augustus 2019
titel de prinses die haar kroontje kwijtraakte
auteur Mark van Dijk
uitgeverij Nimisa publishing house
ISBN 9789492337511
Illustraties Arthur Rackham
uitgifte datum april 2019

Het eerste wat aan dit leuke boek opvalt is de prachtige cover met een ouderwetse tekening erop. Blader eerst rustig door het boek en je zult zien dat het allemaal van die mooie oude prenten bevat. Mark van Dijk schrijft het in het voorwoord al, hij heeft deze oude illustraties gebruikt, omdat ook zijn dochters deze zo mooi vonden passen bij het verhaal. Het boek gaat over het kroontje van de slordige prinses, ze is altijd alles kwijt en nu dus haar kroontje. Alle dieren in het bos gaan haar helpen zoeken. Er is echter een probleem niemand weet hoe het kroontje er eigenlijk uitziet. Dus komen de gekste voorwerpen voorbij. Dit gebeurt allemaal in een rijmvormig verhaal, met een mooie prent op elke bladzijde. Wat het boek zo bijzonder maakt zijn de vragen die bij elke tekening staan. Zo leren kinderen op een speelse manier goed te kijken naar de afbeeldingen. Het is dan ook heel leuk om samen nog nieuwe vragen te verzinnen.
Samen met mijn kleindochter van 7 heb ik dit boek gelezen. We hebben samen genoten van dit moment. In eerste instantie zei ze nog wat een oude plaatjes, maar ze veranderde al snel van mening door de vragen die ze moest beantwoorden. Het is echt een boek voor jong en oud. Of het kroontje werd gevonden blijft nog even de vraag . Lees het boek maar eens goed door.
Mark van Dijk debuteerde in 2010 met de young adult thriller 'kwade geest'. In 2012 kwam zijn tweede thriller uit 'Bloeddorst'. Daarna schreef hij zijn eerste kinderboek, dat is hem zo goed bevallen dat in 2019 'de prinses die haar kroontje kwijtraakte' uitkwam. Hij verzamelt gesigneerde eerste druk boeken van onder anderen Charles Dickens en R.L. Stevenson.
Met dank aan Mark van Dijk die dit boek beschikbaar stelde om te recenseren.
Wilma Kuijntjes

Meer recensies van Wilmak