Lekker niksen

Wilmak 29 april 2020
Niksen is een boek van Olga Mecking uitgegeven bij Kosmos met ISBN 9789021575605 ook in e-book verkrijgbaar.

Toen ik dit recensie boek binnen kreeg dacht ik, hoe kun je een heel boek schrijven over niksen. Daar ben je toch zo klaar mee, want wat is nou niksen.
Gewoon lekker rustig zitten , wat voor je uit staren of misschien wel ontspannen op een andere manier.
De cover van het boek bracht nog geen uitkomst. Ik hoopte dan ook dat het boek mij duidelijkheid zou geven. Vol verwachting begon ik dan ook te lezen.
Het eerste wat mij opviel was dat een poolse journalist, auteur verantwoordelijk was voor dit boek. Dat vond ik wel grappig want niksen is toch typisch Nederlands. Al snel kom ik erachter dat het over de hele wereld gebeurt. Ieder land heeft er zijn eigen woord voor. In Italiƫ is het dolce far niente oftewel het zoete nietsdoen. Spanje noemt het siƫsta en de joden sabbat de dag waarop je niets mag doen.
Niksen is zeker geen trend zoals wellness of mindfulness. De mens nikst al van oudsher al werd dat toen gezien als luiheid. Ga eens iets doen inplaats van te zitten niksen zei mijn moeder altijd.
Niksen is ook voor iedereen verschillend. Het boek geeft voorbeelden en tips, maar stelt ook vragen.
De auteur laat ons Nederland zien door haar ogen. Dat vond ik heel leuk om te lezen.
De pagina s stralen rust uit door de duidelijke letters en de oranje accenten. De simpele tekeningen spreken voor zich.
De research is uitgebreid gedaan met een gele lijst van 18 pagina's aan bronnen.
Het boek krijgt van mij een nette 3 sterren. Goed dus.
Dit boek zal zeker bijsragen aan de rust die ieder mens op zijn tijd nodig heeft.
Met dank aan Kosmos uitgevers, die mij in staat stelden dit boek te recenseren.

Wilma Kuijntjes

Meer recensies van Wilmak