Indrukwekkend jeugdboek over de 2e Wereldoorlog

Wim51 05 mei 2024
Dit boek mocht ik van Hebban en uitgeverij Kokboekencentrum Jeugd lezen mits ik er een recensie over zou schrijven. Dat laatste is geen probleem, want het boek is geweldig! Een oorlogsverhaal over vriendschap, moed en de bijzondere band tussen een hond en zijn baasje.

Helden van de straat is een jeugdboek vol grootse en heldhaftige dierenavonturen. Het verhaal speelt zich af in Engeland in 1940. Jarenlang heeft zwerfhond Beau het straatleven overleefd en hij gelooft niet meer dat het ooit beter zal worden. Maar dan wordt hij vlak voor een vrachtauto van de straat gered door Peggy. Zij neemt hem mee naar huis en er ontstaat een bijzondere vriendschap tussen hen. Niks kan Beau en haar scheiden, totdat er in Europa oorlog uitbreekt. Dan moet Peggy voor haar eigen veiligheid weg uit Londen, terwijl Beau achter moet blijven. Daar helpt hij haar vader bij het zoeken naar overlevenden van de Duitse bomaanslagen. Het is gevaarlijk werk en op een dag slaat het noodlot toe; er gebeurt iets dat alles voor verandert. Omdat Beau bij haar wil zijn als ze dit droeve nieuws krijgt, besluit hij samen met de duif Bomber en kat Mabel naar haar toe te gaan, zelfs al heeft hij geen idee waar ze is…

Met een drietal pratende dieren in de hoofdrol, die allerlei spectaculaire dingen beleven, kun je dit verhaal niet echt ‘geloofwaardig’ noemen, maar het heeft daardoor zeker ook zo zijn goede kanten. Zo zit er ondanks dat onrealistische trekje wel degelijk een kern van waarheid in, want je vindt er diverse (unieke) historische gebeurtenissen uit de geschiedenis van de Blitz in terug. Daarbij is het warm, vol subtiele humor, meeslepend, soms zelfs fascinerend en het gaat moeiteloos met je verbeelding aan de haal.

Het boek leest als een trein! Ook als pensionado heb ik ervan genoten. De verschrikkingen van de oorlog worden zeker niet vermeden, maar worden op een begrijpelijke manier verteld, zodat jonge kinderen dit ook begrijpen. Kortom: een geweldig boek!

Dit boek gaat nu naar mijn 4 kleinkinderen ( 9 t/m 13 jaar). Ik weet zeker dat ook zij onder de indruk zullen zijn van dit boek!

Meer recensies van Wim51