Het boekenschip van Parijs (Nina George)

Wim51 11 november 2023
'Het boekenschip van Parijs', geschreven door Nina George, is een feelgoodroman en is het vervolg op 'De boekenapotheek aan de Seine'. Omdat ik dat boek niet heb gelezen miste ik wel een korte beschrijving van dat vorige deel. Hoewel je het boek dus los kan lezen, is het lastig om zonder deze info goed in het verhaal te komen. Daar heb je toch een aantal hoofdstukken voor nodig.

Waar ik ook aan moest wennen was de schrijfstijl van de schrijfster. De vele hele lange zinnen, vol met komma's, dubbele punten, puntkomma’s, liggende streepjes, enzovoort, moet je soms meerdere keren lezen om de strekking van de tekst volledig te begrijpen. Je went er uiteraard wel aan in de loop van het boek en je kan dan genieten van de poëtische en humorvolle teksten. Het is zeker een plus als je de Franse taal een beetje beheerst.

Over het verhaal: eigenaar en boekhandelaar Jean Perdu vaart, na vier jaar in de Provence te hebben gewoond, zijn boot, samen met de jonge kinderboekenschrijver Max - die net gehoord heeft dat hij vader wordt – terug naar Parijs. Onderweg beginnen avonturen met verschillende mensen en kinderen die op het schip op zoek zijn naar een boek. Jean noemt zich een literaire apotheker die mensen door het juiste boek aan te bieden beter kan laten voelen. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een ‘medicijn’ voor een bepaalde geestelijke toestand uit Jean’s 'grote encyclopedie van kleine gevoelens'. Deze stukken zijn vooral in het begin grappig en diepzinnig, maar worden richting het eind van het boek helaas steeds langer en langdradiger.

Ik wil graag afsluiten met Leeswet 14 (pagina 255) van onze literaire apotheker: "Kritieken en recensies zeggen meer over de schrijver of schrijfster ervan dan over het boek dat beoordeeld wordt".
Waarvan akte!

Al met al vond ik het een verrassend boek en krijgt het van mij 3 sterren.

Meer recensies van Wim51