Knap staaltje werk

WouW 09 november 2023
Uitstekend boek, knap staaltje werk! Met veel enthousiasme gelezen. Prachtig dat alle brieven van Leopard over deze reis integraal zijn vertaald (dus niet alleen wat hoogtepunten). Ook de reis aantekeningen van Leopold zijn integraal weergegeven. Het aantal voetnoten bij deze brieven is indrukwekkend. Het verheldert een hoop en geeft zo een prachtige beeld van die tijd. De medische recepten haden van mij niet zo gehoeven – of iig een hedendaagse duiding er bij wat nou het effect van die recepten moet zijn geweest. Verder is er een bijlage opgenomen met een reconstructie van de route die de Mozarts hebben afgelegd. N.a.v. het boek ook via internet het nodige daarover opgezocht. Grote delen van de postroute Antwerpen – Rotterdam zijn nu nog terug te vinden, zoals diverse wegen met de naam bijv Postweg of (Oude) Antwerpsebaan. Omdat de route korte tijd nadien enigszins is verlegd, is een heel stuk van de oude route (die de Mozarts gevolgd hebben) intact gebleven. Door de Rucphense bossen loopt nog een lang zandpad met de naam Postweg. Kijk via Google Maps rond en in gedachten zie je de postkoets aankomen in de verte.

Meer recensies van WouW