Voor mij een bijzonder boek

xanne 17 juni 2020

Omslag: Tessa van der Waals

ISBN: 9053336591

Pagina’s: 268

Over de auteur:

Frances is geboren in 1940, te Georgia Verenigde Staten. In 1975 behaalde ze haar diploma aan de San Francisco State University, waar ze uiteindelijk hoogleraar creatief schrijven, directeur van het poëziecentrum en voorzitter van de afdeling creatief schrijven werd.

Ze is getrouwd met Edward Kleinschmidt Mayes en ze hebben samen een dochter Ashley King.

In 2003 is dit boek, under the Tuscan Sun verfilmd. Naast haar romans, heeft ze verschillende dichtbundels gepubliceerd. Het boek under the Tuscan Sun ging na publiceren direct naar nummer 1 op de New York Times bestsellerlijst en bleef meer dan twee jaar op deze lijst staan. Ik ben heel benieuwd naar dit boek, dat meer dan 20 jaar geleden, wereldwijd met zoveel enthousiasme werd ontvangen.

Waar gaat het boek over? Achterflap

Als de Amerikaanse Frances Mayes een verlaten villa op een onvergetelijk mooie platteland van Toscane koopt, treft ze verbleekte fresco’s aan onder het stucwerk in haar eetkamer, een wijngaard die is overgroeid met een wirwar van braamstruiken en een verdwaalde schorpioen onder haar kussen… Vanuit haar traditionele keuken en haar simpele moestuin bereidt ze tientallen heerlijke recepten voor alle seizoenen, die allemaal beschreven staan in dit boek. Op de altijd levendige plaatselijke markten en in de stadjes in de naburige heuvels, gaat Mayes op zoek naar de nuances van het Italiaanse landschap, de geschiedenis en de keuken. Elk avontuur brengt nieuwe verassingen met zich mee – de perfecte pannetrone, een onvergetelijke wijn, of beschilderde Etruskische graven.

Wat vond ik van dit boek?

Toen ik de cover van dit boek zag en de achterflap las, was ik verkocht.

Ik hou heel erg van Italië, leer zelf de Italiaanse taal. Het boek dat ik zelf schrijf speelt zich af in Italië. Logische dus dat mijn interesse voor dit verhaal was gewekt. Ondanks dat dit verhaal ruim 20 jaar oud is.

Feitelijk is het beginnende leven van Frances in Toscane, voor mij een droom die zou uitkomen. Dit boek is namelijk gebaseerd op haar eigen verhaal.

Dezelfde passie die ik voor het land voel, wilde ik in dit boek teruglezen, wilde ik voelen. De lat lag dus hoog.

Het boek begint met een zoektocht naar een woning. Op het moment dat ze deze heeft gevonden, komen er problemen. Frances spreekt geen Italiaans, en zeker geen dialecten. Deze komen in Italië veelvuldig voor. Naast deze problemen blijkt het emigreren naar een ander land en het leren van een totaal andere cultuur, nog niet zo makkelijk te zijn. In de praktijk gaat alles toch anders dan dat je jezelf had voorgesteld. Of wat je kan leren van een papier. Maar Frances verliest samen met haar partner de moed niet. De samenwerking is in dit boek prachtig te volgen en heel mooi omschreven.

Hoe Frances deze problemen omschrijft is magnifiek. Je voelt namelijk de boosheid, het enthousiasme, het genot, de twijfel en bovendien haar passie. De passie die ze heeft voor het land, de streek en het prachtige huis.. Passie, die mijn passie voor Italië alleen maar meer aanwakkert. Bijna denk je dat je er zelf bent, dat je het pad naar haar voordeur zelf bewandeld. Je ziet het verhaal voor je ogen gebeuren. Een opengaande bloem.

Het verhaal gaat traag. Er mist vaart. Door de betoverende manier van schijven stoorde dit mij niet. Frances schrijft namelijk met magie. Het past perfect bij de serene rust van het Toscaanse platteland. En bij de sfeer dat Frances, denk ik, heeft willen overbrengen in het verhaal. Het moet zo zijn. Het gaat zoals het is. Morgen kan het ook. Rust, kijk en geniet.

Frances heeft dit boek formidabel geschreven, want ik zou er jaloers op kunnen worden. Magie dus.

Het enige waar mensen misschien over kunnen vallen, is het veelvuldig gebruik van Italiaanse woorden. Deze worden wel uitgebreid uitgelegd in het boek, maar haalt de magie van het verhaal wel naar beneden.

Alles in dit boek straalt rust uit. En een immense trots die Frances voor haar huis voelt. Je voelt het, je beleefd het en je wilt zelf gaan. In haar schoenen staan

Verder staan er de lekkerste Italiaanse recepten beschreven. Ik ga deze zeker uitproberen. Het water loopt me al in de mond. Zelfs een simpel recept kan je met liefde schrijven. De lezer krijgt echt zin om te gaan koken. Gebruikmakend van heerlijke verse kruiden. Misschien eens nadenken over een eigen kruidentuin?? Want gedurende het lezen, ruik je de weelderige kruiden die gepland worden en gebruikt worden bij de recepten. Verse honing, mag ik hier ook niet vergeten te plaatsen. Ze krijgt het voor elkaar om de lezer enthousiast te maken zelf bijen te gaan houden. Bijzonder dus.

Is dit boek voor iedereen geschikt? Zeker niet. Zoals ik al zei, dit is een traag en voortkabbelend boek. Soms langdradig. Maar ik heb me er helemaal in ondergedoken. Als een warme deken gevoeld. Als thuiskomen. Zodra mijn ogen dicht gingen, kwam het Toscaanse landschap verder tot leven, in mijn dromen. Als je dit als auteur voor elkaar kan krijgen, dan is het boek gewoon goed. In ieder geval op mijn lijf geschreven.

Tijd dus om haar film op te zoeken. Ik ben erg benieuwd hoe dit is verfilmd. Of deze rust die het boek uitstraalt, ook op het witte doek is te zien.

Of misschien beter nog! Een vakantie naar Toscane.

Inmiddels ben ik op zoek gegaan naar haar andere boeken. Ik ben zeker van plan deze te lezen. Want Frances Mayes kan schrijven. Ze tovert op serene wijze met woorden. Subliem.

I loved it.

Ik kan dan ook niet anders dan dit boek met 5* beoordelen.

Meer recensies van xanne