Een alternatieve versie van onze wereld

YoungAdultBelgie 26 december 2020
Dit was echt een leuk boek! Het is een contemporary, maar het is een alternatieve versie van onze wereld. Wat als de Verenigde Staten van Amerika geen president hadden, maar een koning? Wat als George Washington ja had gezegd wanneer ze hem het koningschap aanboden?

Dit boek zit vol royal drama en intrige, maar het beschrijft ook de negatieve aspecten van royalty-zijn.
We lezen vanuit 4 verschillende perspectieven: Beatrice, de kroonprinses, Samantha, de jongere zus van Beatrice en derde in lijn voor de troon, Daphne, de ex-vriendin van prins Jefferson (Samantha’s tweelingbroer) en Nina, Samantha’s beste vriendin en een burger.

Het verhaal start wanneer Beatrice een huwelijkskandidaat moet vinden. Het lijstje van kandidaten waaruit ze mag kiezen is kort, maar het grootste probleem is haar liefde voor iemand anders… Iemand die nooit op die lijst zou staan. Prinses Samantha wordt verliefd op Lord Teddy Eaton, maar hij is ook één van de kandidaten voor Beatrice. Twee keer raden wie Beatrice zal kiezen van haar lijst. Nina, Samantha’s beste vriendin, realiseert zich dat ze verliefd is op prins Jefferson. Maar zij is een burger, wat haar een ‘slechte’ keuze maakt als vriendin. En kan ze alle paparazzi en media-aandacht wel aan die bij het leven als royalty hoort? Daphne, een meisje van nobele afkomst, wilt maar één ding: prinses worden. De enige manier om dat te bereiken is via Jefferson. Maar hij heeft haar gedumpt en heeft iemand anders. Hoe kan Daphne hem terugwinnen? En wil ze dat eigenlijk wel? Eén ding is duidelijk: niets of niemand zal haar stoppen haar doel te bereiken.

Wat ik heel leuk vond aan het boek, was de humor. Er werd meermaals een allusie gemaakt op hoe het zou zijn als Amerika een president had en die waren echt heel grappig en spot-on.
Een kijkje nemen binnen een koninklijke familie is altijd leuk, ook al gaat het om een fictieve familie.
De schrijfstijl is zeer goed, het leest heel aangenaam en makkelijk. Het boek behandelt ook een aantal zwaardere onderwerpen, zoals ziekte, racisme en pesten, zonder het hele boek zwaar te maken. Er zat ook een LGBTQ-representatie in, wat altijd een plus is!

Ik ga zeker en vast ook boek 2 lezen!

// Young Adult België -- DV

Meer recensies van YoungAdultBelgie