1911, oud havenstadje

YoungAdultBelgie 26 december 2020
Meerminnen verdrinken niet doet je wanen in 1911, in een oud havenstadje. De setting is prachtig beschreven en het lijkt net alsof je met Janna door de straten van Bruinisse wandelt.
Als Vlaming (en wonende in de provincie Antwerpen) kon ik de Antwerpse elementen zoals het dialect en de gebruiken enorm smaken. Het voelde authentiek en niet stereotiep.
Maar helaas kwam ik in het boek het 'n-woord' tegen (slang voor een zwarte persoon). Dit was voor mij volledig overbodig en deed zelfs afbreuk aan de rest van het verhaal. Ook al was het vroeger zo de "gewoonte", had dit woord voor mij geen plaats in het verhaal.
Het boek begon ook erg magisch en mythologisch, maar deze sfeer verdween jammer genoeg al snel. De schrijfster had dit gerust langer mogen aanhouden.
Ondanks deze minpuntjes, heb ik toch van het boek genoten. Het is een mooi verhaal met respect voor de geschiedenis. Soms waren er rustigere momenten, maar dan konden we genieten van de mooie beschrijving van de schrijfster over het 19de eeuwse Bruinisse.
Een aanrader voor liefhebbers van geschiedenis, mosselen en een fijne, vlotte schrijfstijl.
// Young Adult België -- LA

Meer recensies van YoungAdultBelgie