Meeslepend verhaal

YoungAdultBelgie 26 december 2020
Één is altijd gelijk aan één is zo mooi en eigenlijk is het ook voor volwassenen een aanrader!

Wanneer Elia water over Segundo kiepert, wordt heel zijn leven anders. Het is ongehoord om als zoon van de poetsvrouw, de zoon van de bestuurder van dit eiland aan te vallen. Op Beleza No Mar heerst immers een dictatuur en machtsmisbruik is normaal. Ook al is Segundo een echte pestkop en heeft Elia er genoeg van, toch is er geen vergiffenis voor hem en moet hij zijn gebroken moeder achterlaten. Als zeventienjarige wordt hij weggestuurd en komt terecht in het gevreesde paleis. Hier moet hij samen met Ssio zorgen dat de boten klaar geraken voor de grote dag van de dictator en zijn familie.

De vader van Elia is dood, maar door middel van het juiste dier per situatie geeft hij zijn zoon elke dag advies in een magisch dierenboek.

In het begin overheerst bij Elia woede om al het onrecht en de oneerlijkheid van het leven, maar stilaan leert hij dingen anders zien. Hij ontdekt vriendschap, humor en liefde, maar maakt ook kennis met verraad en onmacht. Wil hij zich slachtoffer blijven voelen of gaat hij alle situaties van een andere kant bekijken en anders reageren dan voorheen? Zal hij zijn moeder ooit nog terugzien?

Op het paleis beleeft hij spannende, filosofische en romantische avonturen en uiteindelijk is het leven hier nog niet zo slecht voor hem. Op een dag is er een afgrijselijke gebeurtenis en opnieuw staat de wereld op zijn kop. Zullen Elia en zijn vrienden hun leven een positieve draai kunnen geven of wint de dictatuur?
Één is altijd gelijk aan één sleurt me mee vanaf het begin en zelfs nadat ik het boek dichtgeslagen heb, blijft het nog in mijn hoofd rondspoken. Dit prachtige verhaal is geschreven vanuit de ervaring van Elia en het einde is zo symbolisch en past perfect.

Wat is dit een vlot leesbaar en spannend jeugdboek over heftige onderwerpen zoals overleven in een dictatuur, je lot en je verantwoordelijkheid durven nemen. De personages zijn goed uitgewerkt en de diepzinnige Opa vond ik een geweldige meerwaarde in dit verhaal.

Het boek zit vol magie en wijsheid en het laat zien hoe moeilijk het is om te durven reageren tegen onderdrukking en ongelijkheid. Het is niet evident om op te komen voor jezelf en anderen als elke mening de kop wordt ingedrukt en geweld en chantage normaal zijn.

Een prachtig en betekenisvol verhaal dat ik niet snel zal vergeten.

// Young Adult België -- FVH

Meer recensies van YoungAdultBelgie