Moordgids voor lieve meisjes, een moordmysterie om U tegen te zeggen | Holly Jackson

YoungAdultBelgie 26 december 2020
MOORDGIDS VOOR LIEVE MEISJES OF A GOOD GIRLS GUIDE TO MURDER IS HET YA-DEBUUT VAN HOLLY JACKSON. EN MISSCHIEN KAN JE MIJN MENING OVER DIT BOEK REEDS RADEN DOOR DE TITEL VAN DEZE RECENSIE; MAAR HET WAS GOED. MEER DAN GOED. EEN MOORDMYSTERIE OM U TEGEN TE ZEGGEN.

Als je de mensen hier in het dorp vraagt wat er met Andie Bell is gebeurd, zullen ze je zonder nadenken vertellen: ‘Ze is vermoord door Sal Singh.’ Niet vermoedelijk, niet misschien, niet wellicht, niet hoogstwaarschijnlijk. Hij heeft het gedaan. Sal Singh heeft Andie vermoord. Maar ik ben er niet van overtuigd…

Ik moet zeggen dat ik altijd wat weerhoudend ben als het om true-crime in jeugdliteratuur gaat. Jeugd- en/YA-thrillers vind ik zelf wel tof om te lezen, maar ik heb nooit echt een wauw-gevoel achteraf. Ofwel is de plot maar matig, ofwel zijn de karakters niet voldoende uitgediept, zit het vol met plotholes… En misschien is dat wel een erg slecht vooroordeel van mij, maar momenteel is dit mijn ervaring van thrillers in jeugdliteratuur. Moordgids daarentegen, is van een heel ander niveau. En daar heeft Holly Jackson mij enorm mee verrast.

Misschien maak ik mij niet echt populair door bovenstaande stelling maar het is gewoon jammer genoeg hoe ik de jeugd- en YA-thrillers ervaar. Ik lees vaak wat jeugdthrillers tussendoor en Moordgids was daar een van. Moordgids voor lieve meisjes werd al een tijdje erg gehypet in het buitenland. Zelfs twee jaar na de release hoorde ik nog enorm veel mensen lyrisch zijn over dit boek. Dus toen de vertaling verscheen van uitgeverij Volt, was ik echt enorm enthousiast!

Bij het lezen van de eerste pagina merk je al meteen dat dit boek niet enkel in proza wordt weergegeven. Het boek bevat ook heel wat profielwerkstukken, transcripties van verhoringen en notities en schema’s van Pippa’s eindwerk. Pippa’s eindwerk draait namelijk rond de moord van Andie Bell. Een cold case waarvan de impact nog steeds te merken is in Little Kilton.

Hoofdpersonage Pippa is een karakter vol durf en standvastigheid, en ik moet zeggen dat ik Pip echt ben beginnen waarderen. Ik las heel wat recensies waarin ze beschreven werd als naïef maar ik keek eerlijk gezegd wel op naar Pippa Fitz-Amobi. Ze keert het moordmysterie helemaal ondersteboven, om de waarheid te achterhalen. Soms ging het net iets te makkelijk zoals in vele YA’s, maar aan de andere kant bleef ik enorm geboeid door het Little Kilton-mysterie. Doorheen het boek loopt er niet zo heel veel mis, maar je zit wel steeds op het puntje van je stoel door de spanning doorheen het verhaal. En wanneer je denkt het mysterie ontrafelt te hebben, komt er een plottwist van formaat tevoorschijn. Holly Jackson weet je steeds te boeien, waardoor je helemaal benieuwd raakt naar het vervolg van dit boek. Zijnoot: het wordt een trilogie.

Little Kilton zat nog barstensvol mysteries, gesloten oesters en onbeantwoorde vragen. Maar dit dorp kende ontelbaar veel donkere hoekjes; en Pip had inmiddels kunnen accepteren dat ze die nooit allemaal in de spotlights kon krijgen.

CONCLUSIE
Moordgids voor lieve meisjes heeft mij op zoveel vlakken weten te verrassen, dat ik echt hoop dat veel lezers kennis zullen maken met Pippa en de vele andere personages in Little Kilton.
Het lijkt misschien een wat dikker boek, maar geloof mij: het leest als een speer. Door de schrijfstijl maar ook door de vele afwisselingen van proza naar beeldmateriaal.

Het is echt een hele lang tijd geleden dat ik nog zo genoten heb van een YA-thriller. Moordgids voor lieve meisjes zit zodanig goed in elkaar, dat ik het iedereen zou aanraden. En zeg nu zelf; 15 euro voor een pareltje, dat kan je niet laten liggen!
// YAB -- CS

Meer recensies van YoungAdultBelgie