Als je van draken houdt...

"Van dromen kun je niet leven. Geeft alleen maar hoop. En hoop is nutteloos." ~ p32.

Bij sommige auteurs weet je gewoon van te voren dat ze je niet gaan teleurstellen. Dat wat ze geschreven hebben gewoon goed is, zonder ooit maar een letter gelezen te hebben. Gelukkig stelde mijn intuïtie mij ook dit keer niet teleur!

"Hij moest haar leed delen, moest haar pijn voelen. Hij moest boeten voor wat hij haar had aangedaan." ~ p156.

Spiegelgeest is het eerste deel uit de Drakenzieler-trilogie, waarin je kennis maakt met Fenna. Fenna is een jonge meid die haar zinnen erop heeft gezet om Drakenzieler te worden, een functie die alleen geschikt is voor de allerbeste. In Drakenburcht meldt ze zich aan voor de Proeve, een selectie om tot de opleiding toegelaten te worden, waarbij meisjes vooraf vaak al worden geweigerd. Maar Fenna houdt vol! Dit is het begin van een spannend verhaal, in een wereld waar draken de normaalste zaak van de wereld zijn en samenwerken met mensen. Ondertussen is er een onbekende dreiging die zichzelf de Kring noemt, die draken aanvalt en toetakelt. Maar waarom?
In slechts een paar woorden weet de auteur een wereld te scheppen waarin je draken door de lucht ziet vliegen en het gewoon geloofd. Door het afwisselen van het perspectief krijg je een breder zicht op het verhaal en leer je de personages beter kennen. Het boek had me echt in zijn greep en het deed me zelfs verdriet de mishandelingen en moord op de draken te lezen. En meerdere malen heb in de schemerwereld mijn adem in gehouden...

"De Drakenvuurballen wervelden om hem heen alsof hij het middelpunt van het heelal was en zij de planeten." ~ p333.

Het hele boek is echt geweldig, met 1 kleine kanttekening en dat is de reden dat dit boek net geen vijf sterren wist te behalen. Tussen het eerste en tweede jaar zit een gat. De sprong die gemaakt wordt voelt voor mij te groot, vooral omdat het tweede jaar gelijk in een soort stroomversnelling gaat. Ik had graag iets meer willen lezen over de ontwikkeling die Fenna maakt tijdens haar opleiding en hoe haar band met meester Brann en Arlan groeit. Het tweede jaar is gelukkig zo spannend dat het je snel weer weet vast te grijpen, en het liefst in 1 ruk doorleest! Gelukkig kan ik nu gelijk verder in het tweede deel, want dat einde...

Meer recensies van Cisz Geverink-Strasters