De vlamberken verdient gelezen te worden.

18 april 2016
Lars Mytting’s De Vlamberken was mijn eerste Scandinavische boek dat ik dit jaar las. Ik had er nog nooit van gehoord, het werd mij aanbevolen door Guy Doms.

Het boek speelt zich af in het begin van de jaren 1990 en wordt verteld door de ik figuur, de 23-jarige Edvard, een Noor wiens ouders werden gedood tijdens een familie-uitstapje naar Frankrijk in 1971 toen hij nog maar 3 jaar oud was. Edvard verdween destijds voor een paar dagen maar later en verscheen hij weer. Hij werd opgevoed door zijn grootvader op een boerderij gelegen in het Gudbrandsdal.

Wanneer zijn grootvader sterft, zijn grootmoeder was al eerder overleden, worden er een groot aantal tot dan toe onbekende gegevens over zijn ouders en hun dood onthuld en Edvard vertrekt op zoek naar een antwoord.

Zijn reis brengt hem naar Shetland Islands (Schotland) en Frankrijk en zelfs terug naar gebeurtenissen uit Wereldoorlog I en II.

De grootvader had een broer Einar, maar ze waren niet meer ‘on speaking terms.’ Tijdens de nazi-Duitse bezetting van Noorwegen had Edvard's grootvader de kant van de Duitsers gekozen. Hij geloofde dat de Duitsers waren gekomen om Noren verdedigen tegen een Engels invasie. Zijn broer dacht daar anders over.

Het ontrafelen van het verleden Edvard's familie tijdens zijn reis naar Shetland en later naar Frankrijk is fascinerend. De beschrijvingen van de van de auteur zijn prachtig. Ik heb genoten van zijn reis rond Shetland- eilanden met zijn kale en ruige landschap, de snel veranderende weersomstandigheden, en Noorse oorsprong. Een plek die ik nauwelijks kende en om in de sfeer te komen digitaal heb bezocht.

Langzaam maar zeker vallen de stukken van zijn familiegeschiedenis op hun plaats. Geheimen worden blootgelegd. De auteur houdt de spanning er goed in en er was zelfs wat plaats voor wat romantiek.

Het einde was iets anders dan ik had verwacht. Het laatste hoofdstuk over Isabelle was voor mij onbevredigend want ik bleef zitten met de vraag wie zij was. Maar verder blijf ik het een echte aanrader vinden waar ik zeker van genoten heb.

Het boek is uitstekend en soepel in het Nederlands vertaald, dus compliment aan de vertaalster! Ik beveel dit boek van harte aan want Lars Mytting heeft een vlotte prettige schrijfstijl.

Alleen de titel 'de Vlamberken' spreekt mij niet zo aan. Dit is ook niet de oorspronkelijke Noorse titel maar daarover schrijf ik in mijn blog.

Meer recensies van