Mensen raken niet buiten de weg kwijt, maar van binnen (blz 187)

De kaart van zout en sterren: wat heb ik genoten van dit boek!
Het bevat 2 verhaallijnen, over 2 jonge meisjes: Rawiya en Nour.
Rawiya, leeft in de 12e eeuw, zij gaat in dienst bij een geleerde/kaartenmaker. Samen met hem gaat ze op expeditie om de wereld op de kaart te zetten. Een prachtig, sprookjesachtig, mytisch verhaal.
Nour woont in New York met haar vader moeder en 2 zussen. Na het overlijden van vader, besluit moeder om samen met haar dochters terug te keren naar hun vaderland, Syrie. Maar dat land wordt geteisterd door oorlog en ze moeten vluchten. Een verhaal, gebaseerd op de keiharde werkelijkheid.

Echt een schitterend boek, de hoofdstukken gaan om en om over Rawiya en Nour. Bij beide verhalen blijf je intens betrokken.

Vele prachtige zinnen in het boek:
Buiten klieft de zomer de Barada (rivier) kaal tot op het bot (blz 122)
De mensen denken altijd dat doodgaan pijn doet. Maar dat is niet zo. Het is juist het leven dat pijn doet (blz 129).

Kaart van zout en sterren is het debuur van Jennifer Zeynab Joukhabar, en wat voor een debuut!!

Meer recensies van Franka vd Elsen - Welten