Apart

Anna het verhaal over de 12 jarige Anna of is ze nou 13? die op het eiland Sicilië samen met haar broertje moet overleven nadat alle volwassenen zijn omgekomen door een virus. Er zijn alleen nog maar kinderen op het eiland en die moet zichzelf kunnen redden. Samen met haar broertje probeert ze een leven te vinden daar waar het virus hun niet grijpen zal want als ze volwassen worden dan nekt het virus hun ook....gaat het ze lukken?

Als ik de cover van het boek zie denk ik aan een lieflijk roman achtig verhaal in het mooie landschap van Sicilië. Al gauw kom ik erachter dat dat vooroordeel niet helemaal terecht is , integendeel. Het boek is hard meedogenloos en laat niet aan de verbeelding over hoe het eraan toe gaat als er iemand sterft aan een vreselijke ziekte. Nou ben ik wel wat gewend maar hier en daar dacht ik wel: moet dat nou zo?

De schrijfstijl is wel prettig en het boek leest lekker door. De verhaallijn is dus op zijn zachts apart te noemen en het verhaal heeft dan ook een einde die niet matched met een mooi sprookjes verhaal. Bijzonder geschreven is het wel alleen verweg voldoet het niet aan wat ik van te voren verwacht had.

geeft niet het blijft erg kunstig gedaan om zo een verhaal in elkaar te zetten alleen is het niet helemaal mijn genre. Hier en daar doet het ook een beetje Science fiction overkomen. Een behoorlijke dosis fictie is dan ook toegevoegd aan het verhaal. Kortom mooi gedaan maar heel apart.

Meer recensies van Inge Otter-helder