Krachtige teksten met prachtige illustraties

Deze bundel van versjes, gedichten, teksten en wijsheden is een soort ode aan alle mensen: geliefden, vaders, moeders en kinderen. Met simpele maar leuke en ondersteunende illustraties van Marianne Lock.

Als je lief hebt
deel het dan
geef lief weg
zoveel je kan

Voor ik in een gedichtenbundel begin blader ik er van te voren even snel doorheen om een beetje een indruk te krijgen van de inhoud. Ik zag al snel dat het voornamelijk korte teksten waren, simpele illustraties en af en toe een langere stuk tekst. Ik was heel benieuwd, want door de cover en de flaptekst kreeg ik het idee dat de inhoud lief, gezellig en toegewijd zou zijn. En zodra ik erin begon, werd dat vermoeden al een beetje bevestigd. Het eerste deel heet ‘Voor mij’. Er komen spreuken en wijsheden langs die je vertellen om naar jezelf te kijken. Ze gaan over liefde voor jezelf, voor je lichaam, voor je omgeving. Afgewisseld met specifieke adviezen over niet opgeven, het erkennen van je innerlijke en uiterlijke schoonheid en de magie achter woorden. Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar de manier waarop Chariva dit onder woorden brengt is alles behalve zweverig. Het realistisch, simpel, direct en geloofwaardig.

Ik hou je vast
in mijn hart
jij bent
mijn favorietje
en het klopt
nu jij daar woont
het klopt
een melodietje

Het mooie aan de versjes vind ik dat ze vaak rijmen. Vaak met simpele woorden, maar met een hele lieve of diepe betekenisvolle boodschap erachter. Sommige gedichtjes maakten me aan het lachen, anderen zetten me aan het denken of maakten me emotioneel. Ik heb de laatste tijd veel meer Engelse gedichtenbundels gelezen en ik dacht dat dat mijn voorkeur had, maar zodra ik dit boekje dichtsloeg, dacht ik daar toch even anders over. Misschien is het de manier waarop Chariva de woorden op papier ziet en me ermee raakt, maar dit boekje bevatte een heel aantal kunstwerkjes in zwart wit, op papier. Sommigen waren beeldend en andere waren juist wat abstracter, maar alles was goed te begrijpen. Het klopt dus wat er in de begeleidende brief stond: voor vrouwen én meisjes vanaf 15 jaar.

Het boekje bevat ook enkele zwarte pagina’s die bijdragen aan de sfeer die het gedichtje of de tekst met zich meedraagt. Het blijft even goed simpel en het feit dat de illustraties de gedichten of de achterliggende betekenis ervan ondersteunen zorgt voor een extra laag, een extra manier om de tekst te beleven. En ook de kaarten die ik bij het boekje mee gestuurd heb gekregen, daar zou ik er nog wel een paar van willen, met teksten uit dit boekje. Gewoon om eens naar mensen op te sturen die het verdienen, of gewoon zomaar, omdat het kan.

Loop eens onder die ladder door
en kruis het pad van die zwarte kat
vrezen brengt je niet verder hoor
en bangen zijn er zat

Meer recensies van Minca (My Winged Books)