In bed met Shay... en zoveel meer!

MarloesN 26 juni 2019 Hebban Recensent
Kennedy heeft haar zinnen gezet op advocaat worden. Maar ze had aan het begin van haar studie niet gerekend op de grote footballspeler Shay Coleman. Zoals Kennedy ons vertelt: “Ik zou advocaat worden. Tot ik mijn eerste college politieke wetenschappen binnenliep en alles vanaf dat moment in een neerwaartse spiraal terecht kwam.” Maar ondanks dat ze hem ontzettend vervelend vindt, kan ze niet bij hem wegblijven. Shay doet er alles aan om dicht bij haar te zijn. Langzaam bloeit - ondanks de haat - toch de liefde op.

Hoewel de Amerikaanse Tijan in Nederland pas net bekend aan het worden is, heeft ze al tientallen New Adult boeken op haar naam staan. Ze schrijft erotische romance met een heerlijk scherp randje als het gaat om spanning en diepgang. Toch mist ‘Shay’ juist die spanning en diepgang in de eerste helft van het boek. Daar blijven Kennedy en Shay op de oppervlakte, net als hun relatie. Je weet niet goed wat ze van elkaar willen en waar hun verhaal heen moet gaan. Soms lijk je net zo in het ongewisse te zijn als zij zelf. Dat zorgt wel voor een band met ze en door de vlotte manier waarop Kennedy haar verhaal vertelt, trekt het aan en wil je gewoon doorlezen. Allebei hebben ze meer in hun mars dan ze aan elkaar willen laten zien. Jammer dat ze zich nog te veel in elkaar verliezen.

Gelukkig kantelt in de tweede helft het verhaal. Er komen serieuze, zware thema’s aan bod. Welke thema’s dat zijn, kun je beter zelf ontdekken want ze zijn een te mooie verrassing. Het is de spanning die je ook in Tijan’s eerder vertaalde boek ‘Cole’ vindt, maar wel op een andere manier. De zware thema’s sluiten aan bij het echte studentenleven met vriendschap, voor jezelf opkomen en kracht in jezelf zoeken. Dat studentenleven gaat net als het echte leven niet over rozen, ook niet als je sterspeler bent. De gebeurtenissen zorgen voor hechte vriendschappen en een sterke liefde. In het tweede deel komt veel samen en dat is mooi. Tijan laat wederom zien dat er meer is dan alleen seks. Natuurlijk ontbreken de erotische scènes niet! Ze zijn echter wel goed in balans met de rest van het verhaal en vooral niet geperfectioneerd. Dit is seks en liefde zoals het je in het echte leven ook zou kunnen overkomen - als je er maar voor openstaat.

Hoewel een betere balans van de thema’s over het gehele boek mooier was geweest, doet dat niets af aan de kracht van ‘Shay, ik haat dat ik van je hou’. In bed liggen met Shay is gewoon heerlijk! Op elk moment...

Meer recensies van MarloesN