Weinig aanwijzingen voor de lezer

Onno van Rijen 03 juli 2019

Liv Constantine is de auteursnaam van de zussen Lynne en Valerie; het is een combinatie van de voornamen van de dames en hun meisjesnaam. Lynne begon te schrijven onder het pseudoniem L.C.  Shaw. Hun eerste samen geschreven boek was de Grieks-Amerikaanse familiesaga Circle Dance, geïnspireerd door de verhalen die hun Griekse grootmoeder hen vertelde. Het perfecte leven van mevrouw Parrish vormde hun thrillerdebuut. De zussen groeiden op in Baltimore, waar De laatste getuige gesitueerd is. Inmiddels wonen ze in verschillende staten, hetgeen ertoe leidt dat ze het grootste deel schrijven via e-mails. FaceTime gebruiken ze elke dag om te overleggen over de voortgang.

Dr. Kate English is overrompeld als haar moeder Lily op brute wijze vermoord in haar huis wordt gevonden. Haar jeugdvriendin Blaire, die ze jaren niet meer heeft gezien na een ruzie op de dag dat Kate trouwde, verschijnt op de begrafenis. Op de avond na Lily's begrafenis krijgt Kate een sms-bericht dat afkomstig lijkt te zijn van de moordenaar:

‘Wat een prachtige dag voor een begrafenis. Ik heb genoten toen ik naar je keek terwijl ze je moeder in de aarde lieten zakken. Je mooie gezicht was gevlekt en gezwollen van het huilen. Maar ik genoot toen ik zag dat je wereld in elkaar stortte. Je denkt dat je nu verdrietig bent … Wacht maar. Tegen de tijd dat ik klaar met je ben, zou je willen dat jij vandaag werd begraven.’

Kate vreest dat zij het volgende slachtoffer wordt. Niemand weet wie de afzender is en de politie lijkt de zaak niet serieus te nemen. Blaire heeft met haar man misdaadromans geschreven en besluit op onderzoek te gaan om het mysterie op te lossen. Ze ondervraagt familie en kennissen van Lily en krijgt al snel in de gaten dat verschillende personen moeilijkheden met Lily hadden. Kate wordt geconfronteerd met nieuwe bedreigingen, waardoor ze psychisch in de knoop raakt. Onduidelijk is wie achter alle ellende zit.

In afwisselende hoofdstukken geschreven vanuit de perspectieven van Kate en Blaire, ontwikkelt zich het verhaal. Liv Constantine gebruikt de gezichtspunten van deze twee qua karakter erg van elkaar verschillende vrouwen om de spanning te vergroten en het aantal verdachten uit te breiden. Regelmatig wordt teruggegrepen op het verleden om een verklaring te vinden voor de gebeurtenissen. Blaire is de meest aansprekende hoofdpersoon. Zij zorgt voor de actie. Kate heeft een introspectieve benadering; zij worstelt met het verlies van haar moeder, met haar afbrokkelend huwelijk en met het vooruitzicht mogelijk vermoord te worden. In de steeds terugkerende beschrijving van deze worsteling zit nogal wat herhaling.

Het verhaal heeft een setting die bepaald geen doorsnee is. Kate, die getrouwd is met architect Simon, is cardiochirurg; in het verhaal komt echter in het geheel niet uit de verf dat zij dit beroep uitoefent. Vrijwel alle personages zwemmen in het geld. Zo hebben bijvoorbeeld Kate en Simon geld genoeg om 7x24 uur particuliere beveiliging in te huren.

Er zijn legio verdachten en motieven, waarbij de focus ontbreekt en er nauwelijks aanwijzingen worden gegeven waaruit de lezer zou kunnen afleiden wie de dader is. Wellicht is de oorzaak te vinden in de verschillende keren dat de zussen op verzoek van de uitgever het verhaal reviseerden en aan het eind van het verhaal een twist moesten inbouwen, hetgeen tot de keus voor een andere moordenaar leidde. Het verhaal wordt afgesloten met een uitvoerig einde om de onvolkomenheden in het wat rommelige plot te verhullen.

Dit Agatha Christie-achtige verhaal, waarin iedereen verdacht is, heeft een goede mix van familiedrama en mysterie en is voorzien van complexe karakters. Dat maakt dat De laatste getuige zeker de moeite van het lezen waard is.

Meer recensies van Onno van Rijen