Keer op keer voor jou

turnthepages.nl 07 juli 2019
Jack King is de koning van 'bijna'. Het lijkt wel een vloek. Iets gaat heel goed. En dan bam, gaat het mis. Het was bíjna gelukt.
Dan ontmoet hij Kate op de trap van een huisfeestje. Een leuk, mooi, grappig meisje. Alles loopt gesmeerd. Zou de vloek van bijna dan eindelijk zijn verbroken?? Maar dan gaat Kate dood...

Ineens zit hij weer op de trap en komt hij Kate weer tegen op het huisfeestje. Zijn leven is gereset. Hij krijgt nog een kans! Hij zal er alles aan doen om Kate te redden. Maar hoe ver kan hij gaan?

"Ik mag dit niet verpesten, deze kans om het goed te doen, niet nog een keer. Niet nu er zo veel op het spel staat. Want Net Niet is niet goed genoeg. Want ik ben de jongen die nooit een tweede kans krijgt, laat staan in de liefde."

Ik zag dit boek als eerste voorbij komen op het instagramaccount van Becky Albertalli, je kent haar misschien van 'simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld'. Ze zei hier iets in de trant van, als je van mijn boeken houdt, zul je dit boek ook geweldig vinden. Ik was dus gelijk laaiend enthousiast! Ik hoopte op een boek vol humor maar met een serieuze ondertoon. En ik kreeg waar ik op hoopte. Ik heb gelachen en ik heb gehuild. Wat een mooi boek was dit.

Je beleeft het verhaal door de ogen van de o zo charmante Jack. Het boek is opgedeeld in vijf stukken en elk stuk bestaat uit meerdere hoofdstukken. De opbouw was prettig en het verhaal kwam goed op gang. Het einde daarentegen was helaas wat afgeraffeld. Naast de vele grappen is het boek ook leerzaam en informatief. Je leert interessante en soms verschrikkelijk feitjes over bijvoorbeeld Kate haar ziekte. Ook krijg je een beetje inzicht in het leven van een persoon met een chronische ziekte. Komt er een beetje achter hoe zwaar en pittig het is/kan zijn.

" 'Man, ik wil gewoon leven.' 'Je bedoelt: alles uit het leven halen?' 'Dat ook.' Ze aarzelt."

Een heel belangrijk boek, juist omdat er eindelijk representatie is voor mensen met een chronische ziekte/handicap, in welke vorm dan ook. Daarnaast zijn de personages zwart. Pluspuntje er bij voor Justin a Reynolds.
Door Justin zijn achtergrond als verpleegkundige kan hij een realistisch beeld scheppen en is duidelijk te merken dat hij weet waar hij het over heeft.

Jack heeft het goed voor elkaar. Een liefdevol gezin, beste vriend en beste vriendin voor wie hij altijd klaar staat. School gaat prima en later zou hij graag schrijver willen worden. Alleen zijn vloek van bijna zit hem tegen.

"Er zijn niet zoveel boeken over kinderen als ik. Ik vind gewoon dat ieder kind een boek verdient dat over iemand gaat die op hem lijkt."

Franny, Jack's beste vriend, heeft veel meegemaakt, maar laat zich niet gek maken. Hij probeert het naast zich te leggen en zijn leven niet te laten leiden door teleurstelling.

"Maar zo is Franny. Als het regent, dan wijst hij naar de regenboog. En dat komt goed uit, want hij heeft meer regen gezien dan alle andere mensen die ik ken."

Jillian is een schat van een mens. Heel meelevend en een goed gevoel voor humor. Maar ze heeft bijna altijd een masker op. Net als bij Franny laat haar thuissituatie te wensen over. Niet dat ze dit snel zal toegeven..

"Jillian leek altijd zo ontzettend zeker van zichzelf, van haar gevoelens, dat ik me haar moeilijk onzeker voor kon stellen."

Kate is ziek, maar ze is niet haar ziekte. Kate is een sterke meid die absoluut niet gediend is van medelijden. Ze heeft er een hekel aan. Ze wil niet als 'anders' worden gezien. Ze vertelt dan ook niet snel dat ze ziek is omdat mensen haar dan anders gaan behandelen.

Een fantastisch boek met heerlijke personages. Droge humor en een ontroerende verhaallijn. Belangrijke representatie en mede daardoor een zeer geslaagd debuut. Dit boek móet je gelezen hebben!

Meer recensies van turnthepages.nl