Groot(s) man

veravb 11 november 2015
Churchill, we kennen hem vooral als de man van het V-teken, de sigaar, zijn hoed en de karakterkop die hij had.
Twee wereldoorlogen heeft hij meegemaakt, in de eerste nog minder leiding gevend dan hij wilde, maar in de tweede zeer zeker zijn stempel drukkend.
Na de eerste oorlog bleef hij hameren op het gevaar van Duitsland.
Na de tweede oorlog zag hij het begin van de koude oorlog, Rusland werd de vijand.
Hij wilde een kernbom, hij wilde op dezelfde hoogte staan als Amerika.
Heel zeker had hij goede inzichten en visies, oa over de europese unie, de NAVO en de VN.
Daarnaast was hij ook een mens met zijn tekortkomingen. Hij liet het nogal breed hangen, breder dan zijn financiën aankonden en moest daardoor inkomsten genereren door te schrijven, gastpreker te zijn en te schilderen.
Naast hem, in zijn schaduw stond een sterke vrouw, Clementine die hem door dik en dun steunde. Ik denk dat ik voor haar nog meer bewondering heb dan voor hem, omdat zij met zijn buien en nukken moest omgaan, omdat zij wel met hem getrouwd was maar hem minder zag dan heel zijn hofhouding.

Heel interessant allemaal om te lezen.

Meer recensies van veravb