×

Eindoordeel – je recensie

op 25 februari 2017 door

Eindverslag Anna Karenina

Wat het volgen van een leesclub (Het achtste leven, voor Brilka) al niet te weeg kan brengen; voor je het weet organiseer je ineens een volgende leesclub met ook nog eens eigen exemplaren. Ondanks dat er geen boeken weggegeven werden, ging deze leesclub rond de bekende roman van Lev Tolstoj als een sneltrein van start. Meer dan 30 enthousiastelingen meldden zich al in de eerste dagen aan, veel meer dan wij hadden durven dromen. Veel daarvan hadden al meegedaan met de leesclub rond Het Achtste Leven, waarin het idee voor deze leesclub ontstond. Het was dan ook niet vreemd dat er al snel een soort reünie gevoel ontstond, zoals Tea het al aanduidde. Maar wat vooral erg leuk was dat er zich ook nieuwe lezers aansloten, zelfs een paar waarvoor dit hun eerste leesclub was!

Na de vlotte start kwamen we al snel bij de eerste hobbel op de spoorlijn; Anna Karenina is natuurlijk al meerdere malen uitgegeven, oude uitgaven, hele nieuwe uitgaven uit de Perpetua-reeks, Readers’ Digest… je kunt het zo gek niet bedenken, alles kwam voorbij. Helaas hielden deze uitgaven zich niet altijd aan de oorspronkelijke indeling van de acht delen die Lev Tolstoj had opgeschreven. Het was een hele uitzoekerij, van de meest gebruikte uitgaven verzamelden we de begin zinnen per deel en met grote hulp van Elsofie zaten we al snel allemaal weer op het juiste spoor.

We bespraken het boek in zeven delen, deel zeven en acht hebben we samengevoegd. Iedere week probeerden we een deel te bespreken. De meesten lazen mee per deel, een aantal kon niet stoppen met lezen en ging alvast door. Anderen gingen wat langzamer en een paar moesten helaas helemaal afhaken. Maar of je nu als een sneltrein door het verhaal ging of nog als boemeltje bezig bent met het laatste stukje, we kwamen al snel in erg fijne en levendige discussies terecht. Vooral Marina wist met haar scherpe vragen ons bij de les te houden: Of Tolstoj misschien wel eens een mysogyn auteur zou kunnen zijn… Na dit even snel in het woordenboek te hebben opgezocht, kwamen hier mooie antwoorden op en bleek dit toch wel een kern in het verhaal te zijn, die ook in de recensies meerdere keren aangestipt werd. De verschillende vertalingen bleven de gemoederen bezighouden en ook het verzinnen van alternatieve namen voor de verschillende delen was een leuke verdieping in deze leesclub. Evelien wist met haar kennis van de Russische taal veel zaken uit te leggen maar iedereen zocht geregeld zelf ook van alles op en daar kwamen vaak verrassende conclusies uit: helaas bleek Tolstoj toch minder vrouwvriendelijk dan gehoopt, of ligt het toch genuanceerder? En wat wilde de schrijver toch aangeven met het vergelijken van de twee huwelijken in het boek? De waarheid zal ergens op een tussenstation liggen…

De zeven weken vlogen in een sneltreinvaart voorbij. Ook lief en leed werd met elkaar gedeeld waar deze opmerking van Greet mooi bij aansluit: “…omdat we door de vele gezamenlijke leesclubs echt wel een soort van vrienden geworden zijn (wie zegt dat online vriendschappen niet bestaan, heeft het absoluut bij het verkeerde eind)”. Op 9 mei besloten we onze recensies op Hebban te publiceren, een beetje te gelijk, zodat we een klein recensie treintje konden maken op de homepagina van Hebban, zoals we dat ook bij het Achtse Leven hebben gedaan. En dat lukte! Zestien recensies wisten we te produceren vanuit deze leesclub op dat moment en dat is een prachtig resultaat. Waarschijnlijk komen er nog een aantal bij omdat nog niet iedereen zo ver was. Maar dat is niet erg, in deze leesclub kan en mag dat! Tot op heden geven we Anna Karenina 4.5 sterren en dat is een heel dik verdiend voor deze geweldige en bijna tijdloze roman.

Gigi en Evelien bedanken alle deelnemers voor hun geweldige inzet en enthousiasme, zonder jullie was het niets geworden en hadden we nog ergens op een zijspoortje gestaan! Daarnaast gaat onze grote dank ook uit naar Debbie van der Zande van Hebban die het voor ons mogelijk gemaakt heeft deze leesclub te kunnen organiseren, hulde!! Tot een volgende leesclub!

Ook namens Gigi,

Evelien