Een mooie historische roman met een bijzondere hoofdpersoon

Diane Kooistra 15 november 2022
Agnita de Ranitz is al bekend van haar boeken Kom Atir kom en In de voetsporen van Zarafa waarin de komst van de eerste giraffe in Europa wordt beschreven. Toen ik afgelopen zomer in Munster een oud pamflet tegenkwam over de eerst olifant in Europa schreef ik aan Agnita:, “Misschien wel iets voor een nieuw boek!” Waarop zij antwoordde:” Ik ben al met een ander project bezig.” En zie, een paar maanden later ligt Clara op de deurmat.
Hoe leuk is dat!

In Clara begint Douwe Mout, de man die Clara de neushoorn mee zal nemen naar Nederland, zich eerst voor te stellen. Hij is ijdel en werkt voor de VOC. Tijdens een verblijf in India ontmoet hij Sybilla, de vrouw van zijn gastheer, Jan Albert Sighterman. De directeur van de VOC in Bengalen. Ze blijken als huisdier een zojuist gevangen neushoorn te hebben maar omdat het niet echt handig is om zo’n log dier als huisdier te hebben neemt Douwe het dier over en verscheept het naar Nederland.
Hij oogst veel bewondering, behalve van zijn vrouw, en komt erachter dat tentoonstellen van de Neushoorn Clara geld in het laatje brengt, gaat hij op reis door Europa om haar overal te laten zien.

Agnita de Ranitz weet van een mooi geschiedenisverhaal vol opvallende feiten een mooi geheel te maken. De levendige beschrijvingen van Clara, de mensen die haar komen bekijken en haar ook willen tekenen zijn heel realistisch en soms met enige drama verwoordt.
De briefwisseling tussen Douwe en Sybilla is een romantische afwisseling, hoewel de brieven vooral over het leven en de neushoorn gaat wordt er tussen de regels door genoeg geschreven om er een romantisch verhaal van te maken. De geheimzinnigheid van of ze nou wel of niet van elkaar houden maakt deze briefwisseling erg spannend.
Door de reizen van Douwe krijgt de lezer een kijkje in het Europa van 1740 en verder.
Het is een rauwe wereld, een wereld vol zorg en angst. En dan nu al die pracht en praal .
De paniek als Clara haar hoorn verliest, zou die nog weer terugkomen? En de angst dat mensen haar dan niet meer interessant zouden vinden en niet zullen betalen om haar te zien.
De schrijfstijl van Agnita de Ranitz is meeslepend, ze neemt de lezer echt mee op avontuur en laat de wereldgeschiedenis dicht bij de lezer komen. Personages zijn mooi uitgewerkt
Dit alles maakt van Clara een mooie historische roman met een bijzondere hoofdrolspeler.

#roman #historischeroman #neushoorn #rijksmuseum #lezen #recensie ###dian#dianesboekenhokje

Meer recensies van Diane Kooistra