Net Echt: creatief & fascinerend

Ferry76Visser 17 mei 2023
Met speciale dank aan Das Mag voor het leesexemplaar.

‘Net Echt’ van Sakia de Coster is geweldig! Het is niet alleen over een gezin dat ontwricht raakt, het is ook een verhaal over verlangen, gevoelsmatig verstrikt raken en dat op erg creatieve manier, waar ik enorm van genoten heb.
Het nieuwe boek van deze auteur is een creatief en ook grimmig verhaal. Het inventieve van het boek is de almacht van de auteur. Het beeld dat het boek voor mij schetst van de auteur is dat van een spin, die een web weeft, dat prachtig is om te zien, totdat iets er in verstrikt raakt. De ontwikkeling van verschillende personages associeerde ik met het gevangen zitten in een web. Dat maakt het spel dat de schrijver speelt met haar personages zowel fascinerend als grimmig tegelijk.
Daarnaast heb ik genoten van hoe het verlangen een rol speelt in de levens van Manon, Max en Noah. In mijn ervaring is dit het meest ingenieuze motief in het boek. Max en Manon laten op een schrijnende bijna pijnlijke manier zien hoe ze seks verwarren met liefde. Iedereen in ‘Net echt’ heeft het verlangen om geliefd te worden om zo zichzelf te kunnen zijn. Wat de auteur met de gevoelens van Manon, Max en Noah doet is op een subtiele manier desastreus. En dit zorgt voor een aangename spanning in het verhaal.
Ook de afwisseling tussen de teksten op zwarte en witte pagina’s werkt op de juiste manier. Voor mij zijn ze een afwisseling tussen het verhaal en de woorden van de schrijver. Het zorgt voor een creatieve wisselwerking, omdat nu ook de schrijver deelneemt aan de interactie tussen het verhaal en de lezer. Voor ‘Net Echt’ heb ik dit ervaren als een verrijking.
Verder geeft de symbolische betekenis van de letter M volgens mij een beeld van de ontwikkeling van de personages. De M heeft drie punten die de onderkant raken deze staan voor drie opgaven in het leven. Bijvoorbeeld voor Max: man zijn, vader zijn en minnaar zijn. Hoe deze thema’s zich ontwikkelen in het leven van Max is door De Coster overtuigend beschreven.
En zo wordt ‘Net Echt’ een meeslepend boek om te lezen. De symboliek in combinatie met de creatieve opbouw zorgen voor gelaagdheid en een aangename leesflow. Daarbij heb ik genoten van de inventieve wisselwerking tussen verhaal en schrijver.

Meer recensies van Ferry76Visser