de Saint-Exupéry vliegt uit de bocht

iBoek 19 september 2014
Eerder een document dan literatuur. In Nachtvlucht doet deSaint-Exupéry de lezer evenwel stilstaan bij de pionierstijd van de luchtvaart. Een directeur van een luchtpostbedrijf, Rivière, bouwt met harde hand –uiteraard uit winstbejag- een luchtkoerierdienst uit door vliegtuigen ook (voor het eerst) ’s nachts te laten vliegen. De boordinstrumenten zijn in die tijd nog allerprimitiefst en voor piloten moet het best akelig geweest zijn om op die manier bijna blind in een nachtelijk onweer te belanden... deSaint-Exupéry brengt deze ‘strijd’ als een uitgesponnen metafoor. Merkwaardig genoeg laat hij daarbij niet de piloot Fabien, maar de directeur –die deze strijd slechts van op de grond volgt- als hoofdpersonage optreden. Een wat vreemde keuze. Omdat het heetst van de strijd in de lucht uitgevochten wordt, lijkt het me evidenter om de piloot tot hoofdpersonage te maken ... Door dit niet te doen, word je als lezer wat op het verkeerde been gezet en gedwongen om ‘mee te leven’ met een –overigens antipathiek- nevenpersonage. Gemiste kans?

Meer recensies van iBoek