Geef jezelf 10 jaar cadeau

iBoek 13 december 2019
10 jaar cadeau … ? Wie wil nu niet tien jaar langer leven? AtlasContact zag er (bio)brood in en gaf groen licht aan de auteurs-artsen David Van Bodegom en Rudi Westendorp die tips geven om … wel ja, gezonder en langer te leven. Hun insteek is echter geen opsomming van gezonde voedingswaren en vegetarische of veganistische receptjes, maar een aanzet om te ontdekken hoe we zelf in de eigen leefomgeving op een slimme manier prikkels die verleiden tot een ongezonde levensstijl kunnen verwijderen en vervangen door prikkels die onbewust aanzetten tot een gezondere routine.

Verwijderen en vervangen
Het gros van hun adviezen had je zelf kunnen bedenken. Alleen, je bedacht ze niet en dus blijf je ongezonde prikkels toegang geven.
Starten doen de auteurs in de keuken, waar heel wat kansen liggen om die zodanig in te richten dat we vanzelf gezonder gaan eten. De snoeppot niet in het zicht zetten bijvoorbeeld, maar achter deurtjes in de kast. De fruitschaal wordt dan weer wél de blikvanger in de keuken. Uit kleinere bordjes eten en alcohol uit kleinere glazen drinken, je bord opscheppen in de keuken in plaats van aan tafel, groenten niet langer in de lage en vergeten groentela, maar in het vak op ooghoogte in de koelkast leggen … zijn enkele van hun keukentips.

De hometrainer moet niet langer in de sportkamer, maar prominent in de woonkamer en de tv gaat achter deurtjes zodat je minder snel op de bank gaat zitten. Eenmaal de kinderen het huis uit zijn, verkas je beter niet meteen naar een appartement. Dat huishouden en die tuin houden je immers in beweging. De verwarming zet je overigens best niet te hoog, zo zet je je lichaam aan het werk voor wat extra vetverbranding.
In de slaapkamer zijn schermen en felle verlichting taboe. Wie ’s avonds de lichten (en tablets) dimt, suft vanzelf in. Of doet eerst iets anders, wat ook gezond is.

vermijden en voorbereiden
In de openbare ruimte hanteren we beter een andere methode: vermijden en voorbereiden. Onder het motto: ‘zitten is het nieuwe roken’, informeer je op je werk of een stabureau tot de mogelijkheden behoort. Staan vraagt nu eenmaal meer energie dan zitten, dus ga je gelijk sporten in de uren van de baas. In de kantine kun je het vaak ongezonde aanbod vermijden door je eigen rauwkostje mee te brengen of je houdt samen met enkele collega’s een lunchwandeling. De ongezonde knabbels bij het koffieapparaat laat je links liggen en je legt samen voor een gezonde fruitschaal. Uiteraard komt ook het woon-werkverkeer aan bod waarbij de auteurs een lans breken voor een gewone fiets voor wie onder de douchegrens woont (lees: minder dan 15 minuten fietsen van het werk). De elektrische fiets kan voor wie daarbuiten woont (op voorwaarde dat je geen gebruik maakt van de comfortstand).
Ook bij een bezoekje aan de supermarkt kun je, mits een goede voorbereiding (lijstje maken en er niet van afwijken, kinderen thuis laten, eten vòòr het grootwarenhuisbezoek, online shoppen), gemakkelijk het hoofd bieden aan allerlei ongezonde impulsaankopen.
Zelfs in de woonwijk liggen kansen om meer te bewegen en gezonder en socialer te leven: een hond aanschaffen om die vervolgens uit te laten of een bankje voor de deur zetten zijn maar enkele tips om een gezond sociaal leven uit te bouwen.

De auteurs bleken zich wel degelijk bewust van het hoge tegeltjeswaarhedengehalte van hun tips en plaatsten ze dan ook prompt in een tegeltje tussen de begeleidende tekst door.
Gewapend met deze tegeltjes kan de lezer naderhand ongezonde prikkels opsporen in zijn woning en die door gezonde nudges vervangen. Het betreft volgens de auteurs kleine ingrepen die tot weliswaar minieme gezondheidsresultaten leiden. Toch hebben ze volgens de auteurs op lange termijn belangrijke gezondheidseffecten: tien jaar cadeau!

Meer recensies van iBoek