Wie heeft al niet eens bij het ontwaken het idee dat je die dag van alles ‘moet’? Annemiek Leclaire besloot niet langer zo in het leven te willen staan. In de plaats daarvan ging ze op zoek naar een manier om meer rust, meer plezier en meer betekenis in haar leven te brengen. Ontploeteren, noemt ze het. Met Minder moeten, meer leven reikt ze de lezer een goed onderbouwde handleiding aan om daar een begin mee te maken, met het bewaken van je eigen vrijheid als heilig grondbeginsel.

“Stel je leven in het teken van je werk, maar niet je dagen.”

Haar visie staat haaks op het neoliberale mensbeeld uit de jaren 80 dat het autonome individu ziet als de manager van de onderneming ‘ik’ die er steeds op uit is om de winst, in competitie met anderen, te maximaliseren. Deze rat race leidt volgens Annemiek onvermijdelijk tot steeds meer stress, spanning en burn-outs. Tegen deze maakbaarheidsgedachte moeten we ons volgens de auteur verzetten. Ook de psycholoog en psychiater Alfred Adler kwam in de eerste helft van de 19de eeuw al tot dit inzicht en de parallellen tussen Leclaire en Adler over hoe je persoonlijke vrijheid kunt bereiken, zijn frappant. Misschien had Leclaire hier dus expliciet naar Adler kunnen verwijzen? Externe verwachtingen radicaal naast je neerleggen, is dus ook volgens de auteur een eerste stap naar ontploeteren en dus naar vrijheid.

Samengevat houdt Annemiek Leclaire drie vuistregels aan: 1. Kies je levensdoelen. 2. Plan die radicaal in in je week of je dag. 3. Al de ‘moetens’ worden vanzelf lichter omdat jouw zelfgekozen kernactiviteit centraal blijft staan.
Verder houdt Annemiek een pleidooi om neen te leren zeggen, eigen keuzes te durven maken, autonoom te denken, beperkingen te (leren) aanvaarden, in het nu te leven, alleen te (kunnen) zijn, tijd te maken voor ontspanning en zelfs verveling, uit te maken wat je kernwaarden zijn, aan lichaamsbeweging te doen, to dolijstjes af te schaffen, voldoende te slapen, af en toe denktijd in te lassen, een hidden place voor jezelf te zoeken en op zoek te gaan naar je persoonlijk ritme, tijd te maken om te lezen, te luieren en regelmatig offline te gaan, trager en opzettelijker te gaan leven … Alleen zo kunnen we onze hersenen de rust geven die ze nodig hebben om hun plasticiteit te behouden en niet kort te sluiten.
Op pagina 81 reikt de auteur zelfs een handige ‘gereedschapskist’ aan om deze richtlijnen in je leven te implementeren.

“Plan de rest van je leven om je lievelingsactiviteiten heen.”

De hoge werkdruk en vooral het gebrek aan autonomie bezorgen heel wat mensen stress (perfectionisten zijn een gevoelige doelgroep). Op deze input hebben we echter geen impact zodat het gevaar op burn out steeds reëel is. Om hieraan het hoofd te bieden, adviseert Annemiek om dus onze output onder controle te houden: je kunt immers zelf kiezen wat je wel en wat je niet doet. Het wordt daarom zaak om enkel die zaken te doen die impact hebben en de overige ‘moetjes’ niet langer af te vinken. Dat zal moed vergen, want wellicht zul je zo niet langer iedereen tevreden kunnen houden. De kunst bestaat er volgens Annemiek dus in om steeds weer vlijmscherpe keuzes te maken in wat je wel en niet doet. Om daarin te slagen, zal je echter eerst goed moeten weten wat voor jou waardevol is. Wie deze levenskunst onder de knie krijgt, zal vanzelf meer vrijheid ervaren (en meer leven): de vrijheid om op het juiste moment precies te kunnen doen wat je belangrijk vindt; ‘het vuur aansteken in de dag’, noemt Annemiek het of ‘kiezen voor datgene waar je hart een sprongetje van maakt’.
Ten slotte komt het er volgens de auteur op aan om die manier van leven te faciliteren en financieren. Hiervoor zullen soms harde keuzes moeten gemaakt worden, maar wie daartoe bereid is, staat volgens de auteur een stap dichter bij het goede, vrije leven.

Annemiek Leclaire sluit het boek af met ontploetertips voor haar kinderen. Voor de lezer vormen ze meteen de samenvatting (en praktische handleiding) van het boek. Ik vond deze tips zo waardevol, dat ik ze gelijk aan mijn kinderen doorgaf.

Minder moeten, meer leven is een absolute aanrader voor wie inzicht wil krijgen in de materie én met praktische wenken aan de slag wil om een beter evenwicht te vinden tussen werk en leven. Vooral de manier waarop Annemiek Leclaire haar belezenheid in haar visie en eigen manier van leven implementeert, vind ik indrukwekkend.

Reacties op: Steek het vuur aan in de dag!

Minder moeten, meer leven - Annemiek Leclaire
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,99 Bestel het e-book € 12,99