9200000053066145

Was ich noch zu sagen hätte veertig jaar met het oog op morgen

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Veel mensen gaan er iedere dag mee naar bed: de radio-uitzendingen van NOS Met het Oog op Morgen tussen elf uur 's avonds en middernacht. Niet alleen omdat ze in dat uur bijgepraat worden over de belangrijkste nieuwsfeiten van vandaag en morgen, maar ook vanwege de sfeervolle muziek en - niet in de laatste plaats - de persoonlijke invulling door de presentatoren. Zelf noemen de makers het programma een 'journalistieke personality show'.

In 2016 viert het radioprogramma zijn 40-jarig jubileum; de eerste uitzending was op 5 januari 1976. Ter gelegenheid van deze mijlpaal kijken 40 (oud-)presentatoren in dit boek terug op 40 jaar nieuws, met al zijn hoogte- en dieptepunten, en hun beleving ervan. Deze invalshoek weerspiegelt het karakter van Het Oog: in een intieme sfeer wordt de persoonlijkheid van de presentator verbonden met het grote nieuws. En net als bij iedere uitzending eindigt het boek met de woorden van zanger Reinhard

Gute Nacht, Freunde, es wird Zeit für mich zu gehen.
Was ich noch zu sagen hätte, dauert eine Zigarette und ein letztes Glas im Stehen.

Sacha de Boer heeft een dubbelrol: ze is een van presentatoren in het boek, alsmede fotograaf van de 40 geportretteerden, inclusief een zelfportret.

Anne-Gine Goemans interviewde de 40 presentatoren. Zij is journalist en schrijver van onder andere Glijvlucht en het onlangs verschenen Honolulu King.

Schuyt & Co Brandt
13 augustus 2019