Bevrijding

A van Steeg 05 september 2019
In dit een na laatste deel van de reeks is de oorlog voorbij. De titel Bevrijding slaat onder andere hierop. Maar niet alleen is het land bevrijd en de oorlog voorbij, maar ook verschillende familieleden maken ontwikkelingen door die bevrijdend aanvoelen. Blijven alle huwelijken in stand? Welke relaties ontstaan er en met wie?
Elizabeth Jane Howard krijgt het weer voor elkaar om de familie Cazalets en bedienden verder te laten ontwikkelen in dit verhaal. Het speelt zich af in de periode 1945-1947 en er gebeurt veel in dit vierde deel! De familie leeft echt.
Waar in het derde deel de vrouwen meer uitgewerkt werden, worden in dit vierde deel de mannen meer uitgelicht. Dit geeft deze serie een mooie balans zo op de valreep van het vijfde deel. We zien Rupert zoekende zijn na zijn terugkeer thuis. Hij ziet Zoë met hun kind voor het eerst, omdat dat nog niet geboren was, toen hij vertrok om te strijden in de oorlog. Edward daarentegen staat op het punt een belangrijke beslissing te nemen in zijn leven, terwijl Edward zijn huwelijk breekt om verder te gaan met zijn al jarenlange minnares Diana.
Archie, die in het derde deel zijn intrede deed, speelt in dit deel ook een prominente rol. Hij raakt verliefd, maar is de liefde wederzijds? Al met al is de familie Cazalets een familie waarbij veel gebeurt en je het gevoel krijgt ze steeds dichter bij je te voelen. Stiekem ga ik een beetje om ze geven.
De dames die de grootste rol spelen in Bevrijding, zijn Polly en Clary. Ze gaan in Londen wonen en delen samen een woning en mannen passeren de review. Louise zit in een huwelijk dat totaal geen liefde kent en is zoekende naar wat ze wil.
Wat opvalt aan dit vierde deel, is de schrijfstijl. Deze kwam bij mij makkelijker over dan in de voorgaande delen. Misschien is het een gewenning van mijzelf. Maar één ding is zeker, Elizabeth Jane Howard weet een prachtige reeks met de Cazalets te schrijven!
Ik ben heel benieuwd naar het vijfde en afsluitende deel. Er zijn nog genoeg open eindjes voor de afsluiting.
Ik geef Bevrijding 4 sterren.

Gelezen voor het blog Indeboekenkast

Meer recensies van A van Steeg