Matig tweede deel is De verdwenen meisjes

A van Steeg 26 april 2024
De verdwenen meisjes in de langverwachte opvolger van Het meisje in de rode jas. Ik had het boek hier al even liggen en nu was het dan toch echt tijd om deze te gaan lezen. Maar werd ik enthousiast van dit tweede deel?

In Het meisje met de rode jas lazen we over de ontvoering van de jonge Carmel en hoe haar moeder Beth hiermee omging. Daarnaast lazen we ook over het leven van Carmel die een totaal ander leven leefde dan bij haar moeder. Maar nu ze weer terug is bij Beth zijn er belangrijke jaren verstreken. Carmel is inmiddels een tiener en is zoekende naar haar leven en de waarheid. Want is thuis bij Beth haar echte leven of toch bij de sekte waar ze jarenlang bij opgroeide. Je leest het verhaal over zowel Beth als Carmel, over hun zoektocht naar houden van, de waarheid, overleven en gelukkig zijn met elkaar. Maar Waar Beth hoopt op een gewoon leven samen, is Carmel vooral bezig met de vraag over waar de andere verdwenen meisjes zijn. Maar kan ze de sekte dan wel loslaten als deze vraag haar leven zo beheerst?

Hamer heeft met De verdwenen meisjes een waardige opvolger geschreven, maar ik las zeker geen thriller. Het is meer een psychologisch verhaal over wat de ontvoering heeft gedaan met Beth en Carmel en de zoektocht naar de waarheid. Maar haar schrijfstijl vraagt wel wat van de lezer. Ik had echt momenten dat ik moest schakelen binnen het verhaal omdat deze meerdere tijdslijnen kent en verschillende wendingen kent. Omdat ik Het meisje in de rode jas wel bijzonder vond, wilde ik dit tweede boek zeker graag lezen. Ik ben blij dat ik nu meer weet over hoe Beth en Carmel hetgeen hebben ervaren, maar mijn leeservaring was wat minder. Ik had meer spanning verwacht en ik miste een bepaalde binding met het verhaal. Jammer, maar anderzijds zijn wel een aantal vragen beantwoord die ik had na het lezen van Het meisje in de rode jas.

Hamer heeft met De verdwenen meisjes wat mij betreft het verhaal van Carmel nu goed afgesloten. De lezer heeft antwoorden op de openstaande vragen gekregen, maar van een thriller is zeker geen sprake. 3 sterren voor dit tweede en afsluitende deel.

Meer recensies van A van Steeg