Bewegend beeld

A van Steeg 18 april 2024
Femke Roobol heeft al meerdere historische romans geschreven die mij echt wisten te verrassen. Inmiddels lees ik haar boeken graag en was dan ook helemaal in mijn nopjes toen ik zag dat ze met Bewegend beeld haar nieuwste boek op de markt bracht. Weet ze met Deze historische roman mij wederom fijne leesmomenten te geven?

In Bewegend beeld maken we kennis met Ida die de liefde heeft gevonden totdat ze hem bij een verkeersongeval moet loslaten en ze erachter komt dat ze blind is geworden. Twee grote en verdrietige momenten in haar leven die haar tekenen. Want hoe kan ze ooit weer genieten van de muziek nu Victor er niet meer is? Gelukkig heeft ze veel steun aan haar vriendin die uiteindelijk haar eigen café zal runnen en waar ze haar muziek aan de bezoekers kan laten horen. Maar als ze Marty leert kennen tijdens haar werk, voelt ze een klik, maar de liefde kan ze niet toelaten. Marten komt hij Groningen maar besluit zijn dorp achter te laten om te vertrekken naar Amsterdam. Hier leeft hij in eerste instantie zijn eigen leven in een kraakpand, drugs en weinig doen. Als hij Ida enkele maanden na haar ongeluk ontmoet, is hij verliefd op een ander. Maar als hij haar jaren later weer treft in Parijs voor zijn werk als fotograaf, kruizen hun wegen elkaar opnieuw op werkgebied. Maar weten ze van elkaar dat ze elkaar in Amsterdam eerder al hebben ontmoet? Wat zal de Maagdenhuisbezetting voor gevolgen hebben voor hun tere vriendschap?

Bewegend beeld is een mooi gekozen titel die de inhoudt van het boek zeker denkt. Waar Roobol normaal gesproken de personages heel mooi tot leven weet te brengen, had ik dit gevoel een stuk minder bij Bewegend beeld. De sprongen in het verhaal vielen niet altijd even lekker en hoe het tussen Marten en Ida zit, weet de lezer ook al best snel. Dat deze geschiedenis bij veel lezers onbekend is dat geloof ik direct. Het is een periode waarin veel gebeurde en een ver-van-mijn-bedshow is voor de generatie van nu. De jongeren kozen hun eigen weg, leefde vrij hun leven, maar natuurlijk had eenieder zo zijn problemen. Dit weet Roobol zeker aan papier toe te vertrouwen.

Wat ik bij Bewegend beeld miste, was de continue binding met het verhaal. Ik voelde een bepaalde afstand die ik niet herken vanuit haar laatst geschreven boeken. Die boeken verslond ik en was erg enthousiast. Zo blijkt maar weer dat de ver niet altijd gespannen kan staan voor een goed en invoelend verhaal. Nogmaals het thema is goed gekozen, maar miste bij mij de uitwerking en de feeling met het geheel.

Desondanks zal ik Roobol zeker blijven volgen. Ik ben normaal gesproken echt fan van haar boeken, dus ik kijk zeker uit naar het volgend boek die ze mag uitbrengen. Helaas voor Bewegend beeld dit keer een gemiddelde van 3 sterren.

Meer recensies van A van Steeg