Wat een fijn feelgood verhaal

A van Steeg 09 april 2024
Een reis om nooit te vergeten is het debuut van Margje P. Hofstee en neemt de lezer mee naar een mooie pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Maar wat als de reis veel meer te bieden heeft dan alleen zelfreflectie?

Maartje is een vrouw die het goed voor elkaar heeft in het leven. Ze heeft een vriend Jip, een goede baan, een eigen huis en een fijne familie. Als Jip vraagt om de pelgrimstocht te gaan lopen omdat het allemaal niet wil vlotten met het schrijven van zijn boek, is ze dan ook hoog verrast als blijkt dat Jip op het laatste moment niet meegaat. Haar vriendinnen steunen haar en ze besluit de tocht alleen te lopen. Zodra ze start valt het haar best tegen. Ze krijgt last van haar voeten, mist haar omgeving, maar merkt ook dat de pelgrimstocht haar zichtzelf leert kijken. Als ze onderweg een fijne groep mensen om zich heen vindt, besluiten ze samen te gaan helpen bij de hondenopvang van Boris. Maar wat daar gebeurt, kan ze op veel vlakken nooit van te voren bedacht hebben. Want niet alleen Maartje veranderd en maakt veel mee, maar dit geldt voor alle vrienden die ze om haar heen heeft geschaard. Kan ze nu zeggen dat ze echt gelukkig is als ze pelgrimstocht naar Santiago de Compostella afsluit?

Wow, wat heeft Hofstee een mooi verhaal geschreven. Het begin vond ik nog geeneens zo sterk en leek het voor mijn gevoel een meer basic feelgoodverhaal te worden. Maar als ze eenmaal als groep optrekken en naar de opvang vertrekken, weet de auteur het verhaal een prachtige wending te geven. Het verhaal is op en tot feelgood, maar kent zelfs een stukje spanning. De lijnen komen hierdoor prachtig bij elkaar en de (naasten) liefde is echt zo sterk in Een reis om nooit te vergeten.

Hofstee heeft een vlotte, makkelijke en beeldende schrijfstijl waardoor het verhaal heel levend leest. Heerlijk dat je als lezer zo vlot het verhaal wordt ingetrokken zo halverwege. Ik ben blij dat ik de auteur heb mogen ontdekken en dat ik het boek mocht ontvangen als recensie-exemplaar. Het is echt een verrassend goed verhaal geworden die alleen maar pluspunten kent. Ik kijk uit naar een volgend verhaal van Hofstee.

Een reis om nooit te vergeten valt op met zijn vrolijk kleurende cover, maar het verhaal biedt zoveel meer. Ik heb genoten en geef 4 volle sterren weg. Als het begin wat sterker was verlopen had ik nog een halve ster extra gegeven. Maar Hofstee laat met Een reis om nooit te vergeten zien dat ze een goede feelgoodauteur in spee is.

Meer recensies van A van Steeg