Goed verhaal die heerlijk wegleest

A van Steeg 24 januari 2024
Eerherstel van Michael Connelly is het zevende deel in de Mickey Haller serie, maar voor mij was het eerste deel die ik las in deze serie. Connelly heeft al veel boeken op zijn naam staan, maar ik heb pas een enkeling gelezen. Weet hij met deze thriller mij een aantal heerlijke leesuurtjes te geven of viel deze serie mij toch wat tegen?

In Eerherstel krijgt Haller te maken met een zaak waarvan hij zeker weet dat er meer aan de hand is dan alleen een overlijden van een agent enkele jaren geleden waar zijn ex-vrouw voor in de gevangenis zit. Want hoe kan zij haar man hebben omgebracht als ze zelf het blijft ontkennen, de schotrichting niet past binnen het geheel en haar advocaat destijds met meerdere zaken bezig blijkt te zijn geweest en voor zichzelf lijkt te hebben gekozen? Haller en zijn vriend en halfbroer Harry Bosch bijten zich in deze zaak en komen al snel tot bepaalde inzichten, maar hoe kunnen ze dit allemaal gaan bewijzen?

Connelly heeft mij met Eerherstel meegenomen in een advocaten thriller waarbij je als lezer veel leert over de rechtsgang en de onderlinge banden die een zaak kunnen maken of breken. De hoofdstukken zijn niet lang en de auteur deelt het verhaal op in delen waardoor je continu de lijn van het verhaal makkelijk weet te volgen en de personages makkelijk aan elkaar kunt koppelen. Dat maakt dat Eerherstel heel vlot leest en boeiend blijft tot het einde.

Dat het genre thriller aan deze serie is gekoppeld kan voor wat verwarring zorgen. Het is zeker geen thriller maar draait vooral om de zaak en de rechtsgang. Dit maakt dat het verhaal heel zakelijk kan lezen, maar ik vond dat Connelly een goede balans in het verhaal heeft gebracht waardoor ik het echt las als een advocatenverhaal.

Harry Bosch heb ik al mogen ontmoeten in een andere serie en ik vind het een interessante personage. In dit verhaal lijkt het alsof ik zijn leven weer herkende en dat vond ik zeker een pluspunt. The Lincoln Lawyer is op Netflix te bekijken en is gebaseerd op deze serie met Haller en Bosch in de hoofdrol. Ik ken deze serie niet, maar wie weet herkennen lezer deze Netflixserie vanuit deze serie.

Ik heb genoten van Eerherstel. Het verhaal kent een goede opbouw en interessante personages. Het verhaal kent een sterke balans tussen de gebeurtenissen en de zaak in de rechtbank. Ik wil in de toekomst zeker meer lezen van Connelly, maar eerst maar eens dat leesplankje laten slinken. 4 sterren voor deel 7 in de Mickey Haller serie.

Meer recensies van A van Steeg