Leven met NAH

A van Steeg 11 maart 2024
He’j de kop kapot is het levensverhaal van Dimitri Woltjer die zijn leven met NAH graag met de lezer wil delen. Want hoe werd de diagnose gesteld en hoe is het om anders op te groeien als je jong bent? Een verhaal die een kijkje geeft in het leven van de auteur, maar wat vond ik van zijn schrijfstijl en zijn levensverhaal?

Woltjer is nog een kleine jongen als zijn leven er al anders uit ziet dan zijn leeftijdsgenoten. Zijn ouders krijgen te horen dat hij misschien wel jong komt te overlijden, maar gelukkig is dit niet het geval. Want Woltjer is al jong een knokker en dat laat hij al zien als hij al jong voor een groot persoonlijk en levensbedreigend gevecht komt te staan. Als hij wat ouder is, start hij zijn schoolperiode binnen het aangepast onderwijs bij Het Roessingh waar hij goed mee kan komen. Wanneer hij door kan stromen naar het reguliere onderwijs moet hij groep 5 nog een keer overdoen, maar achteraf heeft hem dit alleen maar goed gedaan. Op de middelbare school en het MBO ontwikkelt hij zich goed al kost alles hem wel extra energie in vergelijking met zijn leeftijdsgenoten. Maar als hij na meerdere onderzoeken uiteindelijk te horen krijgt dat hij Niet Aangeboren Hersenletsel heeft, verklaart dit een hoop. Maar hoe kan hij met zijn NAH zich staande houden binnen onze drukke levensstandaard?

Woltjer weet met He’j de kop kapot de lezer zowel te voorzien van zijn eigen verhaal maar ook van informatie over verschillende hersenaandoeningen, therapieën en informatie over de hersenen. Dat maakt dat het boek vooral als informatief gezien kan worden. Wat hij niet echt heeft benoemd is dat NAH voor elk persoon anders kan zijn en dat hierin ook verschillende gradaties c.q. niveaus zijn waarin je leven wordt beïnvloed door NAH. Dit vind ik enerzijds jammer omdat mensen hierdoor een verkeerd beeld kunnen krijgen van deze aandoening. Maar wie het verhaal echt kan zien als zijn verhaal, zal dit onderscheid hopelijk ook zelf kunnen maken.

Over NAH is bij vele mensen nog niet tot weinig bekend. Ik ken het vanuit mijn werk en uit onze kennissenkring waardoor ik ook enthousiast was toen Dimitri vroeg of ik zijn boek wilde lezen. Want hoe vertelt hij zijn eigen verhaal? Weet hij goed met zijn beperking om te gaan in zijn dagelijkse leven? Complimenten aan hem dat hij überhaupt zijn verhaal met de lezer heeft gedeeld. Het is niet niks om herinneringen aan papier toe te vertrouwen en je eigen leven te laten lezen door onbekenden.

Op He’j de kop kapot mag Woltjer trots zijn. De combinatie van zijn eigen leven te vertellen met daarnaast informatie over hoe de hersenen werken en wat voor therapieën er zijn, maakt dit boek vrij compleet. Wie meer wil weten over NAH krijgt met Woltjer zijn persoonlijke verhaal in ieder geval meer duidelijkheid over deze aandoening. Ik las het boek met interesse al had ik wel wat kleine opmerkingen, maar dat mag het enthousiasme waarmee dit verhaal is geschreven zeker niet teniet doen. 3.5 sterren voor dit persoonlijke verhaal.

Meer recensies van A van Steeg