Het Babyloniëscript

A van Steeg 04 juli 2023
Het Babyloniëscript is het tweede boek van Ricardo J. Heijne en is vandaag, 4 juli, uitgekomen bij Davey Jones Publishing. Voor mij was het de eerste kennismaking met deze auteur. Ik was heel benieuwd naar zijn schrijfstijl omdat ik de titel wel intrigerend vond. Zijn mijn verwachtingen uitgekomen?

In Het Babyloniëscript maken we in eerste instantie kennis met professor Siegfried Kreuzberg die in 1969 een bijzondere ontdekking doet. Hij is op de terugreis met doctor Isabella Sanchez voor wie hij gevoelens heeft. Helaas komen beiden om tijdens de terugvlucht naar huis. Dan gaat het verhaal verder in het heden en maken we kennis met Rick Daniels en Roberto Sintana die zeer geïnteresseerd is in kunst. De twee kunnen het goed vinden samen. Ook Ellen Davois is een belangrijk persoon in dit verhaal. Ze kennen elkaar nog niet lang, maar Daniels vertrouwd haar. Als ze de kans krijgen om uit te zoeken wat er gevonden is bij een opgraving in de jaren zestig in Libanon, gaan ze op onderzoek uit. Ze ontdekken dat Kreuzberg werkzaam was in de Bekavallei bij de Kamid el- Loz opgraving. Wat ze niet weten is dat ze niet de enige zijn en dat hun zoektocht wel eens voor problemen kan gaan zorgen. Want wat is er zo belangrijk aan hetgeen wat er destijds is gevonden? En waarom moeten ze vrezen voor hun leven? En wie zijn de personen achter De organisatie? Langzaamaan ontrafelt het verhaal zich tot een bijzondere verloop die de lezer waarschijnlijk niet ziet aankomen. Maar wat is de echte waarheid?

Het babyloniëscript is een verrassend verhaal die intrigerend geschreven is. De personages worden goed geïntroduceerd en ook de gebeurtenissen worden zou beschreven dat het voor de lezer goed is te volgen. Het boek kent spanning, liefde, vertrouwen, maar ook doorzettingsvermogen. Want de drie krijgen veel te verduren om de waarheid boven water te krijgen.

Heijne heeft een vlotte en gemakkelijke schrijfstijl en heeft dit verhaal met veel zorg geschreven. Als lezer had ik geen enkel moment het idee dat het vaag was of onduidelijk. Het einde was verrassend, maar past wel binnen de setting van de gebeurtenissen. Ik las het verhaal zonder echte verwachtingen, maar dit boek vond ik verrassend goed door de sterke opbouw en fijne schrijfstijl.

Ondanks dat het verhaal ook geweld kent, is het wel passend binnen de verhaallijn. Ik ben niet altijd fan van dit geweld, maar nu had ik er geen moeite mee. Ik las het boek met plezier en bleef nieuwsgierig naar het verloop. Een goed teken dat de auteur de lezer bij het verhaal weet te houden. Al met al heeft Heijne een goed boek op de markt gebracht die hopelijk een breed publiek mag gaan vinden. Hij verdient het dat dit boek gelezen wordt.

Meer recensies van A van Steeg