Wat een geweldig tweede deel! (4.5*)

A van Steeg 13 maart 2024
Het spel van de ziel is de tweede thriller van Javier Castillo nadat hij met De zaak Templeton in Nederland wist door te breken met zijn boek en de verfilming die te zien is op Netflix. Maar weet hij met dit boek net zo indruk op mij te maken of viel het verhaal wat tegen?

Nadat triggs een boek heeft geschreven over de zaak Templeton vliegen haar boeken als broodjes over de toonbank, maar als ze een foto vindt tussen de cadeautjes die ze heeft gekregen slaat de schrik toe. Het geknevelde meisje op de foto lijkt verdacht veel op Gina Pebbles die al bijna 10 jaar wordt vermist en nooit is gevonden op haar rugzak na. Gina en haar broertje wonen na de dood van hun ouders bij hun zwaar gelovige oom en tante waar ze een andere opvoeding krijgen. Maar als er bijna tegelijkertijd een 15-jarig meisje dood aan een kruis wordt gevonden, gaar Miren Triggs op onderzoek uit. Hierbij krijgt ze hulp van Jim Schmoer die net als Miren denkt dat er wel eens een verband kan zijn tussen deze twee zaken. Ben Miller is inspecteur en is belast met de zaak. Maar ondertussen heeft hij zijn eigen struggles wat deze zaak niet altijd even makkelijk maakt. Maar wat is de echte reden van de vermissing van Gina en de dood van het tienermeisje?

Het spel van de ziel begint met een spannend begin die de lezer gelijk het verhaal intrekt en niet meer wil loslaten. Maar eenmaal verder lezende door de korte hoofdstukken, ben je zo over de helft heen van de bijna 400 bladzijde tellend verhaal. Wederom weet Castillo de lezer te verrassen met een geweldige thriller die een geweldig eind kent. Het plot is goed uitgedacht en ik denk dat menig lezer dit totaal niet ziet aankomen. De schrijfstijl is snel, vlot en beeldend. Dit boek leent zich absoluut voor een verfilming, net als zijn voorganger De zaak Templeton. Zowel Miren, Jim als Ben willen de zaken opgelost hebben en hebben hier veel voor over.

Castillo is een auteur die bij mijn lijst van favoriete auteurs komt te staan. Hij weet de lezer feilloos door het verhaal te leiden en weet hierbij de spanning continu vast te houden. Dit verhaal is echt zo goed dat ik het jammer vind dat ik zo snel door het verhaal heen vloog, maar ik kon het verhaal niet loslaten. Ik hoop dat Castillo nog veel boeken gaat schrijven want hij is echt een geweldige auteur. 4.5 sterren voor Het spel van de ziel.

Meer recensies van A van Steeg