Levensdraden vertelt een wereldgeschiedenis op bijzondere wijze

A van Steeg 02 oktober 2019
Zo af en toe kom je een boek tegen die je gelijk intrigeert. Dit had ik met Levensdraden van Clare Hunter. De cover is prachtig en de subtitel Een wereldgeschiedenis door het oog van de naald maakt mij nieuwsgierig. Op welke wijze zal de auteur het verhaal voortborduren in het boek?

Het boek vertelt een grote geschiedenis die teruggaat naar onder andere 1066 de Slag om Hastings. Ze weet op een beeldende manier deze geschiedenis te vertellen waarbij beeldende borduurwerken de lezer het verhaal in trekt.

De reis strekt zich verder uit over de geschiedenis, waarbij ze op een indrukwekkende wijze politieke stromingen, seksen, status of verschillende culturen aan de orde stelt. Ze weet deze items te verweven door het verhaal met haar naald en wollen draden.

Elke hoofdstuk raakte mij als lezer en nam me mee naar gevangenschappen, boetedoeningen en protesten. Maar ook de Eerste en Tweede Wereldoorlog en de protesten van moeders in Argentinië komen aan bod.

Clare Hunter is een textielkustenaar die haar ambacht met haar kennis over deze geschiedenis als verhaal borduurt op papier. Dit resulteert tot een prachtig verhaal die niet alleen met theorie maar ook met naald en draad de lezer weet te boeien en te intrigeren.

Levensdraden is een boek die je met aandacht moet lezen. Ik las het verhaal niet zomaar weg, maar moest het telkens even wegleggen en tot me door laten dringen. Maar wie geïnteresseerd is in geschiedenis zal genieten van dit prachtige boek. Het is een fascinerend boek, die ik niet snel vergeten zal.

Meer recensies van A van Steeg