Prachtig begin van deze serie

A van Steeg 22 februari 2024
Met hart en ziel is het debuut van Katarina Widholm en direct het eerste deel van Het Zweedse lot. In deze historische roman neemt ze de lezer mee in de jaren 1937 waar Betty als jong meisje in de huishouding gaat werken bij dokter Molander. Maar kan ze hier haar plek wel vinden zo ver van huis?

Betty is 17 jaar als ze als dienstmeisje gaat werken bij dokter Molander. Hij is direct van haar gecharmeerd en van de vrouw des huizes krijgt ze niet altijd hoogte, maar de relatie loopt een stuk stroever. Maar gelukkig heeft ze steun aan Martin die ze heeft ontmoet in de trein toen ze naar het gezin Molander vertrok. Ook aan Viola, een ander dienstmeisje die ze heeft leren kennen en aan de hond des huizes heeft ze veel steun. Maar wat als haar gevoelens voor Martin zo groot zijn, maar hun levens steeds verder uit elkaar komen te liggen? Welke keuze moet Betty dan maken? De steun die ze krijgt uit onverwachte hoek wordt niet door iedereen gewaardeerd, maar kan dit wel zorgen voor meer stabiliteit in het leven van Betty?

Met hart en ziel is een sterk debuut geworden waarbij het verhaal goed in elkaar zit. Het leest heel beeldend weg waardoor je door het verhaal heen vliegt. Widholm schreef eerder kinderboeken, maar wat fijn dat ze de overstap heeft gemaakt naar de historische romans! Je leeft met Betty mee en je wil haar zo graag helpen. De prachtige versie van het boek maakt dat het verhaal nog meer tot de verbeelding spreekt. De binnenflappen zien en er geweldig uit, net als de cover.

Widholm zet Met Hart en ziel gelijk de toon van dit verhaal en weet heel subtiel meerdere verhaallijnen open te laten staan waardoor je alleen maar kunt hopen dat het tweede deel snel mag vertaald worden. Daniƫlle Stensen heeft de vertaling op een prachtige wijze vertolkt en dit maakt het boek gewoon compleet. Wie graag in dit genre leest, zou dit boek zeker op zijn leesplankje moeten zetten. Je zult niet worden teleurgesteld.

Ik ben heel enthousiast over Met hart en ziel en hoop dat deel 2 snel in Nederland mag verschijnen al is hier verder nog niks over te vinden als ik google. Het is een verhaal van hoop, liefde, doorzettingsvermogen, naastenliefde, vrouwenrecht en de angst voor de beginnende oorlog. Maar bovenal staat het karakter van Betty echt voorop. Ze heeft het niet makkelijk maar pakt haar kansen wel met beiden handen aan. Hoe moeilijk moet dat geweest zijn destijds.

Met hart en ziel heeft mij positief verrast en ik hoop dat Widholm nog veel boeken in dit genre mag schrijven. Ik geef dan ook graag 4 volle sterren weg aan deze historische roman.

Meer recensies van A van Steeg