Een prachtig verhaal!

A van Steeg 20 november 2020
Frida Nilsson is in Zweden een getalenteerde kinderboekenschrijfster. Ze heeft al meerdere prijzen gewonnen, waaronder de James Krüss Award voor internationale jeugdliteratuur. Nu heeft ze een jeugdboek uitgebracht voor kinderen in de leeftijd 7+.

Voordat je Mijn moeder is een gorilla openslaat, kun je niet om de prachtige cover heen. Dit was voor mij al een van de redenen dat ik dit boek graag wilde lezen. Maar is het verhaal net zo mooi?

In Mijn moeder is een gorilla maken we kennis met de negenjarige Jonna, die al jaren in het kindertehuis De Paardenbloem woont. Haar droom is om geadopteerd te worden om zo in een fijn gezin te kunnen opgroeien. Jonna wordt wel geadopteerd op een dag, maar door een gorilla met een roestige groene oude Volvo. Waar zal ze terechtkomen? En is gorilla wel in staat haar te verzorgen?

Na een spannende autorit, spannend omdat gorilla niet zo goed kan autorijden, komen ze aan bij een oude leegstaande fabriek. Gorilla heeft daar zo haar eigenaardige leventje opgebouwd. Ondanks alles went Jonna al snel aan gorilla en de twee krijgen een sterke band. Gorilla ziet er raar uit en heeft zo haar trekjes, maar ze heeft het beste met Jonna voor. Maar dan moet Jonna terug naar het kindertehuis, omdat gorilla niet goed zou zorgen voor haar. De twee laten dit niet zomaar gebeuren. Zullen ze samen mogen blijven? En waarom is die man van de gemeente zo gemeen?

Mijn moeder is een gorilla is genomineerd voor de Deutcher Jugendliteratur Preis, wat zeker terecht is. Het boek laat zien hoe het is om anders te zijn, maar ook om op te groeien zonder ouders.

Het boek is geschreven voor kinderen vanaf een jaar of zeven, maar kent voor kinderen van die leeftijd nog wel wat moeilijke woorden, waardoor het misschien lastig is om het geheel zelfstandig te lezen. Vanaf een jaar of negen is het boek zeker zelfstandig te lezen.

Nilsson heeft een beeldende schrijfstijl waardoor het verhaal bijna filmisch leest. Heerlijk om te lezen hoe ze rondtuffen in de roestige groene oude Volvo en de belevenissen die het tweetal meemaakt. Af en toe kon ik een glimlach niet tegenhouden. Mijn moeder is een gorilla is een prachtig boek dat met de nodige humor belangrijke thema’s aan bod laat komen. Thema’s als anders zijn, opgroeien, zelfstandigheid, opkomen voor jezelf en opvoeding komen in dit verhaal aan bod.

Mijn moeder is een gorilla kent precies genoeg bladzijden en zal menig kind laten genieten van dit mooie, ontroerende en prachtige verhaal. Zowel Jonna als de gorilla zijn goed uitgewerkte personages en je ziet de relatie tussen die twee groeien. Een boek dat laat zien wat eenzaamheid of anders zijn met je kan doen. Een boek dat prachtig zal staan in de boekenkast en uitnodigt om met kinderen die het gelezen hebben, in gesprek te gaan.

Meer recensies van A van Steeg