Geweldige psychologische thriller (4.5*)

A van Steeg 11 maart 2024
Niets is waar van Lisa Jewell is haar nieuwste psychologische thriller die hoog op mijn verlanglijstje stond. Ondanks dat ze in Nederland al vrij bekend is met haar boeken, moet ik bekennen dat dit pas het tweede boek is welke ik van haar las. Maar wat vond ik van Niets is waar? Heb ik spijt dat ik niet meer boeken van haar heb gelezen?

Podcastmaker Alix Summer viert haar 45-jarige verjaardag in een gastropub waar ze bij toeval Josie Fair tegenkomt die precies op dezelfde dag jarig is en ze zijn ook nog eens in hetzelfde ziekenhuis geboren. Hier stoppen dan ook alle toevalligheden, maar Josie heeft haar pijlen gericht op Alix en wanneer Alix voorstelt om een podcast te maken over het interessante leven van Josie worden de twee vriendinnen. Maar ergens klopt het niet en is vooral bij Alix een onrustig gevoel. Haar man is aan de alcohol, Josie heeft een bijzondere relatie en dan komt ze ook nog een paar dagen bij Alix logeren als er thuis wat is voorgevallen. Maar wat als het noodlot de beide vrouwen tegelijkertijd lijkt te vinden? Welke keuzes maak je dan? En wie van de twee heeft een verborgen agenda en lijkt een leugen te vertellen?

Niet is waar is een geweldige psychologische thriller geworden die ik echt verslond. Continue is het psychologische deel door het verhaal verweven en blijf je als lezer twijfelen wie nu in een leugen leeft. Zijn ze het allebei, of juist een van de twee? Jewell weet dit echt heeft goed te laten voelen en ervaren door de lezer. Middels niet al te lange hoofdstukken neemt ze de lezer mee door het verhaal en voor je het weet ben je al halverwege en moet je weten hoe het verhaal eindigt. Echt heel knap gedaan. Zet daarnaast haar vlotte en beeldende schrijfstijl en je bent als lezer helemaal blij met al deze ingrediƫnten.

Ik heb haar naam vaker in het vizier gehad en wilde steeds wel haar boeken lezen, maar schoof het steeds vooruit. Waarom? Vraag ik me nu af. Ik ben zeker van plan dit jaar nog meer van haar te gaan lezen. Want Niets is waar heeft mij echt heerlijke leesmomenten gegeven en dat is toch wat je als lezer zoekt in een goed boek. Ik geef heel graag 4.5 sterren weg. Iets in dit boek wist mij echt te pakken en dat is alweer even geleden. Vandaar mijn hoge sterbeoordeling.

Meer recensies van A van Steeg