Sterke psychologische thriller van Jansma

A van Steeg 18 maart 2024
Onderstroom is het nieuwste boek geschreven door een van Nederlands bekendste thrillerauteurs Linda Jansma en neemt de lezer mee in de wereld van een zeilschool. Als er jonge meisjes dood worden gevonden lijkt de zeilschool de leidraad te zijn, maar wat is er echt aan de hand?

Hester heeft het niet makkelijk. Haar dochter Insa is een aantal jaar geleden overleden nadat ze in het water werd gevonden. Nu er weer een meisje wordt gevonden komen er vele herinneringen naar boven, maar nu kan ze niet terecht bij haar man omdat ze zijn gescheiden. Samen met haar zoon en dochter runt ze de zeilschool verder en krijgt hulp van nog een aantal mensen om alle kinderen goed te begeleiden en de zeilschool weer op de kaart te krijgen. Maar als ze het idee heeft dat iemand haar volgt en ze maar niet de vinger erachter krijgt wie de meisjes dood wilde hebben, neemt haar onrust en onzekerheid toe. Maar als ze hoort hoe het echte verhaal in elkaar steekt, had ze dit nooit kunnen zien aankomen. Maar hoe gaat ze hier mee om?

Jansma sprak tijdens het Crime Compagnie café over het ontstaan van dit verhaal en niet veel later begon ik aan haar boek. Ze heeft in het verhaal veel oog voor de details die binnen het zeilproces plaatsvinden en hoe het er aan toe gaat binnen een zeilschool. Onze dochters hebben jaren geleden eens een cursus gevolgd en ik herkende wel hun verhalen. Hester heeft het niet makkelijk door het verdriet van Insa en hoopt dat ze haar andere kinderen niet te kort doet in haar verdriet, nu ook haar ex niet meer bij hun woont. Meerdere mensen zijn verdacht en dat maakt dat het eind voor veel lezers heel onverwacht zal zijn.

Dit keer heeft Jansma mij echt weten te verrassen met haar verhaal. Ze weet de lezer continu bij het verhaal te houden en de personages en setting zijn goed uitgewerkt. Ze heeft oog voor detail en je waant je tijdens het lezen echt op een zeilschool. Ik heb genoten van Onderstroom en werd lange tijd in het ongewisse gehouden. Heel knap gedaan en dat is wat een lezer zoekt in een goed verhaal. 4 sterren voor deze sterke thriller van Jansma.

Meer recensies van A van Steeg