Geweldig vijfde deel in deze serie (4.5")

A van Steeg 06 juni 2024
Met Schuld brengen Jørn Lier Horst & Thomas Enger hun vijfde boek uit met Blix en Ramm in de hoofdrol. Inmiddels ben ik groot fan van beide auteurs en vind ik deze serie echt geweldig. Ik was dan ook blij dat Schuld uitkwam en ik deze mocht lezen. Was het wederom een thriller van hoog niveau?

Nadat Blix uit de gevangenis is gekomen is hij niet meer werkzaam bij de politie. Samen met zijn hondje brengt hij de dagen door en hij mist zijn dochter elke dag nog. Maar dan blijkt dat de zaak waarmee hij destijds bezig was, de zaak van de vermiste Elisabeth Eie, weer actueel te worden. Blix probeert zijn oud-collega’s bij te staan bij de zaak, maar daar wordt niet enthousiast op gereageerd. Maar Blix gaat op eigen onderzoek uit en heeft daarbij sterk het idee dat hij achtervolgd wordt. Maar is dit ook zo? Als de achtervolger steeds meer persoonlijke zaken deelt met Blix weet hij het zeker. Zijn achtervolger wil hem wat vertellen, maar wie is diegene? Kent hij deze persoon?

Ondertussen is Emma Ramm druk bezig met haar eigen werk nadat een tienermeisje genaamd Carmen haar benaderd met de opmerking dat haar stiefvader ten onrechte vast zit in de gevangenis nadat zijn zaak is afgebrand en men vermoed dat zijn minnares hier slachtoffer van is geworden? Maar spreekt Carmen de waarheid of zit er een andere reden achter haar opmerking? Blix en Ramm weten samen steeds dieper in beiden zaken te duiken en weet de waarheid te ontrafelen, maar zijn ze daarbij hun leven zeker?

Laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen en zeggen dat Schuld een geweldig vijfde deel is in deze reeks. Van begin tot eind wordt je als lezer geprikkeld om te blijven lezen en de korte hoofdstukken zorgen voor een continue spanning in het verhaal. Meerdere cliffhangermomenten weten Horst en Enger met de lezer te delen en eigenlijk wil je het boek in 1 ruk uitlezen. Deze twee auteurs versterken elkaar zo goed in deze serie dat je het geheel voor je ziet en zo hoopt op een verfilming middels een serie op bijvoorbeeld Netflix.

Laat het zesde deel maar heel snel komen in de Blix en Ramm serie. Deze serie is absoluut een hoogwaardige thriller die vraagt om gelezen te worden. Ik ben echt enorm enthousiast over Schuld en de dader is heel goed gekozen. Helaas is het nu weer wachten op een volgende deel in deze serie, maar Schuld ga ik nog wel even herinneren. Ik geef 4.5 sterren aan deze sterk geschreven thriller in deze Blix en Ramm serie.

Meer recensies van A van Steeg