Stof!

A van Steeg 02 oktober 2019
Joanne Carlton, pseudoniem van auteur Sandra J. Paul heeft met Stof weer bewezen dat ze thuishoort in de boekenwereld. Wederom heeft ze een sterk boek geschreven dat tot het einde de lezer in spanning houdt. Eerder mocht ik Hart-Slag van haar lezen. Stof verscheen eerder in het Engels onder de titel Dust en is haar derde uit het Engels vertaalde boek.
In Stof maken we kennis met de gelukkig getrouwde Simon James. Samen met zijn vrouw hebben ze een zoontje, tot het noodlot in augustus 1996 toeslaat. Een enorme giftige stofwolk verwoest de wereld en Simon verliest hierbij eerst zijn zoon en daarna zijn vrouw.
Dan krijgt Simon op de laatste dag van zijn bestaan een ultiem dilemma voorgeschoteld: wil hij overleven aan de zijde van een onbekende vrouw in een cocon, om zo het voortbestaan van de mensheid te garanderen? Of wil hij zijn leven vandaag beëindigen na het verlies van zijn vrouw en zoon? Maar is dit wel echt een keuze of is deze voor Simon al gemaakt?
De enige steun die de gebroken Simon heeft, krijgt hij van een hond die hij tot Charlie heeft gedoopt. Een van zijn eisen is dat Charlie bij hem mag blijven. Ondertussen blijken er verschillende mensen aan dit project deel te nemen, die Simon voorbereiden op zijn nieuwe leven met een onbekende vrouw. Nadat Simon en de onbekende vrouw in de cocon geplaatst zijn, pakken ze het leven samen op. Is er een keuze? Welke geheimen hebben de twee voor elkaar?
Zodra je Stof in handen krijgt, valt de cover gelijk op. Wie is die duistere goed uitziende man? Joanne Carlton heeft het boek goed verdeeld tussen verschillende verhaallijnen. Zo lezen we afwisselend vooral over de laatste dag 23 augustus 1996 en Tijdens het stof. Hierdoor wordt de spanning goed opgebouwd en leren we Simon steeds beter kennen.
Stof is vlot en beklijvend geschreven en is ook nog eens sterk opgebouwd. Ik moest weten hoe het zou eindigen en waarom juist Simon met een onbekende vrouw voor dit project uitgekozen was. Het zet je als lezer aan tot nadenken. Wat zou jij doen als dit de wereld zou overkomen?
Na het dichtslaan van Stof kan ik maar tot één conclusie komen: Joanne Carlton heeft het wederom geflikt! Als ik een minpuntje mag noemen, dan is het de opzet van de inhoud. De regels beslaan bijna de hele bladzijde, waardoor ze bijna tot aan de paginanummering komen. Dit oogt vrij druk. Maar dat is ook echt het enige wat ik iets minder vond.
Ik kijk uit naar het volgende boek van Joanne Carlton!
4,5 sterren

Gelezen voor het blog Indeboekenkast