Veranderingen

A van Steeg 02 oktober 2019
Met Veranderingen sluit dan toch echt de serie over de familie Cazalets. Elizabeth Jane Howard schreef dit vijfde deel op hoogbejaarde leeftijd. Respect voor deze grote schrijfster.
We zijn beland in 1956 wanneer we de familie Cazalets weer gaan volgen. De oorlog ligt al een tijdje achter hen en de familie heeft het leven weer opgepakt. Iedereen heeft zo zijn (geld)problemen en worstelt zich door het leven. Clary en Polly zijn ondertussen moeder geworden en hebben hun ambities op werkgebied. Het familiebedrijf draait niet meer zo goed als voor de oorlog en Louise is uiteindelijk toch gescheiden na een moeizaam huwelijk.
Opvallend aan dit laatste deel is de totaal andere schrijfstijl die Elizabeth hanteert. De hoofdstukken zijn korter en het verhaal heeft een hoger tempo. Misschien dat dit komt omdat er lange tijd tussen deel vier en dit afsluitende deel heeft gezeten: bijna 20 jaar.
Opvallend aan Veranderingen is de dood van de baronie. Een van de hoofdpersonages is er niet meer. Hoe zullen haar kinderen Rachel, Hugh, Edward en Rupert met het verlies omgaan, nu beide ouders niet meer leven? De andere personages zijn (uiteraard) ouder geworden en de stamboom is in deze jaren goed uitgegroeid. Een nieuwe generatie heeft zich aangekondigd en het leven wordt moderner.
Nadat ik Veranderingen had gelezen, kwam ik tot het besef dat er nog veel open eindjes zijn. De familie Cazalets zou nog zoveel meer kunnen beleven. Maar een aantal maanden nadat deel vijf uitkwam, is Elizabeth Jane Howard overleden. Hierbij stoppen de verhalen van de familie Cazalets ook.
Toch heb ik de familie in mijn hart gesloten. Het is een boeiende reeks geweest waarin veel is gebeurd. Ik had verwacht dat Veranderingen in dezelfde schrijfstijl geschreven zou zijn. In de voorgaande delen kon ik genieten van de gedetailleerde bloemrijke schrijfstijl en de poëtische zinsvormen. Stiekem heb ik dat nu wel gemist. Het was zo kenmerkend voor deze reeks. Desondanks heb ik wel genoten van de ontwikkelingen en veranderingen binnen de familie.
Uiteindelijk stopt het leven van de familie Cazalets in 1958. Het is goed zo. Veranderingen is een passende titel voor de inhoud, maar ook een definitief sluiten van de reeks.
Ook dit laatste deel van deze prachtige historische serie over een bijzondere en interessante familie geef ik 4 sterren.

Gelezen voor het blog Indeboekenkast

Meer recensies van A van Steeg