Mooi persoonlijk geschreven debuut

A van Steeg 13 april 2024
Begin maart verscheen bij Meulenhoff het debuutroman van Milouska Meulens. Met haar roman schrijft ze over haarzelf, haar familie en haar Curaçaos- Nederlandse achtergrond. Wat maakt dat Moederland zo intens geschreven verhaal is geworden?

Meulens werd in Nederland bekend door haar werk voor de televisie bij Zembla en was het gezicht van het Jeugdjournaal. Daarnaast was ze te zien bij Kinderen voor Kinderen en Vroege Vogels en was ze een van de deelnemers van Wie is de mol. Nu debuteert ze als auteur met Moederland. In haar debuut vertelt ze over haar familie die ze meerdere keren moest achterlaten op Curaçao of juist in Nederland, over de niet echt flexibele relaties tussen haar ouders en de aan drank verslaafde vader. Als ze 15 jaar is wordt Nederland haar vaste land waarin ze verblijft, maar toch lijkt ze zich in deze vele wisselingen van woonplaatsen en gezinssamenstelling als oudste dochter staande te houden. Maar is dit wel echt zo? Eenmaal volwassen wordt ze zelf moeder, heeft ze meerdere huwelijken die stranden en raakt ze in een depressie. Wie is Milouska echt? Is ze meer Nederlands dan een inwoner van Curaçao? Waarom valt ze op Nederlandse mannen, maar weet ze het huwelijk niet staande te houden? En zo zijn er meer vragen die Milouska aan zichzelf stelt in Moederland. Maar kan Milouska op al haar vragen antwoorden vinden? Helpt dit boek om haar verleden een plekje te geven?

Moederland is een bijzonder mooi debuut geworden al kwam ik op een bepaalde manier niet lekker in het verhaal. Ik werd niet echt naar het verhaal toegetrokken en gaf zelfs boeken op mijn reader voorrang op dit debuut. Eenmaal over de helft van het boek werd mijn interesse wel aangewakkerd en wilde ik het boek juist in een ruk uitlezen. Milouska heeft een heel persoonlijk verhaal aan de lezer toevertrouwt waarbij ze toch waardig over haar leven en familie schrijft. Ze weet het persoonlijk te houden, maar behoudt toch enige afstand tot de echte kern om haar familie in bescherming te nemen. Dat maakt dat Moederland een mooi, beeldend en rakend debuut is geworden.

Meulens mag trots zijn op haar debuut. Ze heeft een goede verdeling gevonden tussen het vertellen van haar verhaal en het respect naar haar familie toe. Want dat haar leven niet ideaal was, dat merkt je tussen de regels continue door, maar her respect dat ze tussen de regels behoudt vond ik echt waardevol. Meulens heeft met Moederland een goed debuut geschreven met een fijne schrijfstijl. Dat ik niet lekker in het verhaal kwam, kwam misschien door mijn leesflow. Ik weet niet waarom ik lekker in het verhaal kwam, want de basis van het verhaal en de schrijfstijl is namelijk constant. Meulens laat duidelijk haar zoektocht naar haar roots en houvast zien waarbij ze beide culturen en haar familieleden respectvol wil blijven behandelen.

Ik geef Moederland 4 sterren. Ik heb genoten van dit debuut, maar het gaf mij niet de leesflow waar ik zo op had gehoopt. Maar wat een persoonlijk heeft Milouska Meulens geschreven en wat moet het lastig voor haar zijn geweest om haar herinneringen weer op te rakelen om Moederland te schrijven. Complimenten aan Meulens.

Meer recensies van A van Steeg