Geloof jij in sprookjes gegoten in een nieuw jasje? (3.5*)

A van Steeg 25 maart 2024
Lenno Vranken bracht op zijn 15de zijn eerste boek al uit en nu is Wisselkind uitgebracht bij Phoenix books. De cover alleen al is prachtig te noemen, maar zou dit ook gelden voor de korte verhalen die te vinden zijn in Wisselkind? Zou ik deze dark fantasy met plezier lezen?

Wisselkind is een prachtig boek om te zien en toen hij op de deurmat viel, zag ik al dat er illustraties in het boek te vinden waren en heb deze gelijk bekeken. Wat een prachtige illustraties zijn ook dit geworden, zeg! Maar het gaat natuurlijk ook over de verhalen en gedichten. Vranken heeft bestaande sprookjes naar zijn eigen creaties en andere dimensie gegeven en dat maakt dat Wisselkind een bijzonder boek is geworden. De alom bekende sprookjes lees je nu in een andere context en dat maakt dat je even moet omschakelen, maar de basis is niet veranderd en dat maakt dat de herkenning continu voelbaar is. Gaat het niet over roodkapje dan lezen we wel over Assepoester.

Eenmaal het boek uitgelezen kun je niet anders dan constateren dat het boek thema’s als feminisme, anders zijn, magie en verdriet kent, maar Vranken weet dit heel goed door de verhalen te verweven. Zijn schrijfstijl is makkelijk, uitnodigend en je wilt de verhalen wel steeds even tot je door laten dringen. Toch vond ik het wel wat veel en merkte ik dat ik meer tijd wilde nemen voor het boek omdat ik de sprookjes nu wel had gelezen. Dit maakt dat ik twijfels had over mijn mening over Wisselkind. Want de inhoud is goed, maar ik voelde het op een gegeven moment wat minder. Heel lastig om de vinger erop te leggen.

Wisselkind is echt een pracht exemplaar om in je handen te hebben en staat geweldig mooi in de boekenkast. De illustraties die Vranken zelf heeft gemaakt zijn prachtig en een waardevolle toevoeging voor de inhoud. Een mooie toevoeging vind ik voorin ook de qr-code naar een spotify lijst met hypnotiserende lijst. Ik heb een klein deel geluisterd tijdens het lezen.

Ik heb uiteindelijk het boek over ruim een week gelezen en ervaren omdat ik niet de behoefte voelde om steeds een sprookje te lezen al zijn deze echt niet lang van tekst. De zin die op de achterflap te lezen is; Voor wie oud genoeg is om in sprookjes te geloven... past echt bij Wisselkind. Complimenten aan de uitgeverij en auteur aan de vormgeving van dit boek. Het is echt qua uiterlijk een pareltje geworden. Ik las het boek met mixfeeling en geef het 3.5 sterren.

Meer recensies van A van Steeg