Het zwarte jaar

Agnes 24 december 2020

Nora ( 16 jaar ) en Anne ( 12 jaar) Bell wonen, nadat twee jaar eerder hun moeder is overleden, samen met hun vader in een klein dorp in het westen van Ierland. Nadat in twee opeenvolgende jaren de aardappeloogst is mislukt is er een erge hongersnood.
Vooral Anne is erg vermagerd en verzwakt.
Gelukkig hebben ze nog wat geld dat eigenlijk voor de pacht is bedoeld.
Vader wil met dat geld naar Castlebar, een plaats 10 mijl verderop waar hij naar toe wil lopen om graan te kopen.
Als hij na een dag en een nacht nog niet terug is besluiten Nora en Anne om hem te gaan zoeken. Als ze horen waarom hij niet thuis is gekomen lopen ze nog verder om hun vader te kunnen spreken. Ze weten dat hun tocht niet zonder gevaar is.
Ze komen erg veel mensen tegen, die allemaal, doordat ze hun pacht niet konden betalen , door de Engelsen uit hun huis zijn gezet . Ze zijn allemaal erg vermagerd en uitgeput. Het graan dat er is wordt door de Engelsen naar Engeland vervoerd.
Ze zijn dan ook allemaal erg tegen de Engelsen.

Mary is 17 jaar en getrouwd met Michael. Ook zij wonen in Ierland . Ze is wees en heeft geen familie.
Als Michaël, zijn broer Paddy en nog een paar vrienden een verzetsgroep oprichten tegen de Engelsen en “ hun” graan willen terughalen, gaat Mary met hen mee.
Ook hun reis is niet zonder gevaar en alles loopt anders dan gehoopt.

Als Mary Nora en Anne ontmoet lopen ze samen verder en helpen elkaar door dik en dun. Samen bedenken ze van alles om de Engelsen te slim af te zijn.

Mijn leeservaring
Ik vond het erg fijn dat ik met deze leesclub van Hebban mee mocht doen.
Ik kende deze schrijfster nog niet maar ga zeker meer boeken van haar lezen.
Door dit boek ben ik meer te weten gekomen over Ierland en de afschuwelijke hongersnood in 1847.
Het is een YA boek. Dat is te merken aan de schrijfstijl, het leest vlot en gemakkelijk.

Meer recensies van Agnes