Sterk debuut met schoonheidsfoutjes

Alex Van Damme 17 juni 2019
Het verhaal begint direct met een bloederige moord, een man wordt vermoord aangetroffen, zijn vrouw ligt dood in bed, in de kast zit een jongen die getuige was van de moord. Een ex-commando en een inspecteur worden op de zaak gezet. Wat volgt is een spannende thriller, met snel opeenvolgende hoofdstukken.
De hoofdpersonages worden vrij goed neergezet. Neli Panka is een carrière vrouw met buitenlandse roots die het moeilijk krijgt binnen de hiërarchie van haar werk. Hamers is een ex-commando en zoals ex-commando’s zijn, is hij ook zeer zwijgzaam en komen we weinig te weten over zijn verleden.
Het boek is vlot geschreven, de veelheid aan personages zorgt er soms voor dat de verhaallijn verloren gaat. Verschillende thema’s komen hier samen: mensensmokkel, drugssmokkel, adoptie, religie, oorlog en oorlogsslachtoffers.
Dit is een sterk debuut met nog wat kleine schoonheidsfoutjes, zoals het cliché van de eenzame commando en het weggeven van een deel van de plot door de opbouw van de hoofdstukken. Vrij vroeg in het verhaal kom je te weten wie de schuldige is, maar toch werd dit goed afgewerkt.
Ik geef Dodenstoel 3 sterren.

Meer recensies van Alex Van Damme