Coming of age

Alex Van Damme 16 december 2021
Nele Neuhaus is een diverse schrijfster. Naast de thrillers met het duo Bodenstein & Kirchoff, schreef ze ook kinderboeken en enkele romans, waaronder Zomer van de waarheid.
In deze roman volgen we Sheridan, ze is 16, en woont op de grote boerderij van haar adoptieouders in Nebraska. Haar ouders baten een grote boerderij uit en tijdens de zomervakantie komt Sheridan in contact met de seizoenarbeiders. Ze is zestien en ontdekt haar seksualiteit.
Zomer van de waarheid is een coming of age roman, maar een die verschillende thema’s aanboort. Het gaat om een jonge vrouw die haar eerste seksuele prikkels krijgt, die op zoek gaat naar haar verleden en haar echte ouders; die opgroeit in een gezin waar weinig liefde is tussen haar ouders. Ze groeit op in een beschermde omgeving en is zeer intelligent; hier zie ik enkele parallellen met Tara Westover, een meisje uit een streng Mormoonse familie uit Idaho.
Neuhaus weet perfect in dit boek de mindset van de jonge Sheridan weer te geven, terwijl ze ook volwassen accenten legt in het verhaal. De omgeving, een boerderij in Nebraska; de school, de rodeo, worden mooi beschreven; hier is research aan voorafgegaan. Het boek leest vlot en weet te boeien.
Ik geef Zomer van de Waarheid drie sterren.

Meer recensies van Alex Van Damme