sterke verhaallijnen

Alex Van Damme 08 september 2020
Recensie: Uitgekookt

Via de site Thrillers and More mocht ik het boek Uitgekookt van Pat Craenbroek lezen. Het is haar tweede boek en ook het eerste boek van haar in samenwerking met Hamley Uitgevers.
Twee jaar terug las ik Uitgebroed, ook via Thrillers and More en ik was onder de indruk van het verhaal. Jammer genoeg werd dit boek niet genoeg opgepikt in de bibliotheken en boekhandels.
Stel, je wordt uitgeloot om een boek te lezen, te bespreken en een recensie over te schrijven. Stel, je neemt je plechtig voor om vanaf het begin alles netjes te noteren wat van belang kan zijn en om een lijstje met personages bij te houden. Je leest het eerste hoofdstuk, je leest het tweede hoofdstuk, je leest het derde hoofdstuk en je schriftje ligt in de andere kamer en je bent te druk bezig om het op te halen en plots zit je aan pagina 80, zo een boek is dit dus.
Er komen verschillende thema’s aan bod in dit boek zoals medische fouten, de vluchtelingenproblematiek, het gevangeniswezen en telkens merk je dat de auteur haar research gedaan heeft. De rauwe data over vluchtelingen grijpen je bij de keel.
De personages worden realistisch neergezet en goed uitgewerkt. In het begin van het verhaal lees je dat een verlamde man wakker wordt, je voelt mee met wat hij niet meer voelt en beleeft zijn herinneringen heel levendig mee. Hij groeide op met een gehandicapte broer en heeft daar vooral negatieve gevoelens bij. Ook dit moet je als auteur durven schrijven.
De plot is sterk, losse eindjes zijn er niet. Het verhaal wordt verteld aan de hand van vier delen waar deel een vanuit het ene personage geschreven werd in de derde persoon, en waar het tweede deel vanuit het ik-perspectief geschreven werd. Deel drie en deel vier zijn dan weer een mengeling; hierdoor wordt het verhaal mooi opgebouwd
Pat Craenbroek gaf zelf aan dat ze meer druk voelde bij dit tweede boek dan bij haar eerste boek. Ze vreesde ook voor ‘de vloek van het tweede boek’, maar dit is niet nodig. Ze zet opnieuw een sterk boek neer dat zich afspeelt in de gerechtelijke wereld.

Meer recensies van Alex Van Damme